måndag 25 juli 2022

Guoletisjaure och regnet

 

Vädret ja. Jag vill minnas att vi hade märkligt varmt sist vi var till fjällen - lite mer shorts och lite mindre långkalsonger. I år var det kring 10 grader och regn, eller åtminstone hotande regnmoln, mest hela tiden. Men det är okej! Ingen far till fjälls för en solsemester och vi var ordentligt rustade. Faktum är att vi pausade på Prisma i Torneå på vägen för att komplettera med de sista regnplaggen som saknades... Flera gånger gick jag med dubbla jackor och regnbyxor över vandringsbyxor över träningstights. Vantar check, mössa check - och gärna ett par i reserv för regnblöta barn! 


Att stanna inne och vänta ut regnet när prognosen visade regn hela tiden var inte ett alternativ, så den regnigaste dagen hoppade min och Hannas familjer i bilarna och körde iväg till storslagna Guoletisjaure, där det går att parkera och börja vandra direkt på kalfjället. En av mina favoritplatser på jorden! Även om sikten var något skymd av moln... 

Det var inte läge för någon långvandring, inte minst med tanke på den tvåårige, mest kortbente vandraren, men vi gick en bit och hittade en perfekt picknickplats vid en fjällsjö. På med Trangia, koka korv och äta smörgåsar. Och värma händer och försäkra om att det blir varmare om man håller i sin o'boy-kåsa med båda händerna. 

Och trots allt regn är det en av mina favoritutflykter i år. Så roligt att återse det här landskapet! Och också - väldigt skönt att byta om till torra kläder och ta det lugnt i stugan resten av dagen, efter en snabbvisit över till norska sidan. Mer om den senare!


Inga kommentarer: