fredag 10 september 2021

Färg

 

Hej! Vågar vi tro att läsårets första förkylningstsunami är över nu? Har haft alla elever på plats i flera dagar nu och alla egna barn i skolan två dagar i sträck - så bra ställt har det inte varit på nästan tre veckor. Jo, barnen turades med ett par förkylningar, så i onsdags konstaterade jag att på tretton på varandra följande skoldagar var det en dag som alla våra barn varit i skolan samtidigt. Kul, inte kul. Men kul att det verkar vara över för denna gång, för jag är mer än redo för vanliga vardagar när alla lämnar huset på morgnarna. 

En söndag när vi trodde att alla var friska körde vi i alla fall iväg till Vasa för att gå på Graffittilandia - sen började Josef snora under dagen, så det var det. När vi körde hemifrån var vi i alla fall förkylningsfria. Och vi lyckades få till ett besök före stängningen - jag tror det var nästsista dagen eller något i den stilen. Jag hade redan börjat tvivla!

Jag har ingen stark relation till Wasalandia - jag minns att jag var dit med mommo och moffa (!) en gång, men vet faktiskt inte om det kanske var den enda gången. Men bara att få gå in i den miljön - ett nedlagt nöjesfält - är ju en upplevelse i sig. En del attraktioner står kvar, till exempel stockbanan som jag minns som det allra roligaste på Wasalandia. 


Det var kanske den sista dagen med sommarväder, så tajmingen var utmärkt! Vi började med att hämta pizza och sitta i gröngräset vid Universitetsstranden och se på vattenglitter och blå himmel. Sämre söndagsluncher har jag haft. Men kommer inte ifrån att det är lite tråkigt att inte ha syster-moster i Vasa längre...


Själva Graffittilandia då? Det var värt att se! Men eftersom jag inte är så värst (haha, alltså inte alls) underground föredrar jag de större, mer genomarbetade väggmålningarna framom det mer graffittiaktiga - och på området där det spelas paintball kunde jag inte komma ifrån att alla färgstänk bara kändes VÄLDIGT mycket som fågelskit från en hel armé av måsar, vilket kommer ganska högt på min personliga äckel-lista. 


Men förutom paintbollarna var det roligt och det var lätt att hålla sig sysselsatt en timme eller två. Vi gillade UV-tunneln och barnen tyckte det var extremt lustigt med Edvins neongula skor... Om de öppnar nästa år igen finns det säkert massor med potential att utveckla hela konceptet i all oändlighet. I vilket fall som helst, nöjd med att vi kom oss iväg, att vi fick njuta av sensommarsol och så något helt annorlunda än det vanliga. Bra söndag!

1 kommentar:

Marias memoarer sa...

Jag hann också med Graffitilandia innan säsongsstängning, hann ha semester några dagar till efter det också innan min förkylning slog till ��