onsdag 25 augusti 2021

Hösten slog till


Som jag saknar sommaren just nu! 

Hösten tog i lite väl hårt så fort skolorna började kan jag tycka. Det regnar och är kallt. Förkylningar härjar så det står härliga till. Sjukvårdsdistriktet har gått in i spridningsfasen igen. Köksrenoveringen hann inte bli riktigt klar före skolstart. Hela huset ser ut därefter. Jobbet har börjat jättebra och jag är osedvanligt peppad för den nya terminen, men imorgon är jag hemma med förkylda barn. Det är bara så... väldigt, väldigt vardag. Puh!

Och allt det där får mig osökt att tänka på... att jag inte bloggat om vår husvagnssemester ännu. Sommar, bad och nya platser! Det var så efterlängtat och så roligt. Det får bli min eskapism när höstmolnen delar med sig lite för generöst av sina gåvor. Här tjuvstartar jag med att strössla in några bilder från vår första dag på resande fot! Plastdjuren och det höbärgande plastfolket hittade vi i en hage bakom en ABC där vi stannade och tankade. Otippat och lite märkligt, men rätt mysigt faktiskt, särskilt en vacker sommarkväll! 

(Eller glasfiberfolket kanske?)

 
Väl framme i Koli ville Edvin absolut ta sig ett dopp fast det började bli sent. Han blev ensam i vattnet den gången, men de följande dagarna tog vi igen det. Koli camping, där vi bodde, må ha en servicebyggnad som inte sett skymten av någon renovering sedan 1970, men det finns en väldigt, väldigt fin strand. Det var först i efterskott jag läste mig till att Pielisjärvi faktiskt är Finlands femte största insjö, men redan där roade vi oss med att kolla på kartan och försöka få rätsida på hur långt den sträckte sig och åt vilka håll. Att simma där var nog en av mina finaste naturupplevelser i sommar och jag skulle när som helst köra en dag för att få göra om det! 


Där lämnar jag bloggen för ikväll. Med minnet av klart, ljummet insjövatten och en solnedgång med så milda färger att själen slutade flaxa och belåtet lade sig till ro. Där.

2 kommentarer:

Marias memoarer sa...

Ja jag känner också att hösten kom för plötsligt på. Hann inte riktigt ta farväl av sommaren. Jag har också varit tokförkyld under min sista semestervecka, lite snopet.

Mia sa...

Tråkigt med förkylning när man riktigt vill njuta av semester! Vi får hoppas på en fin höst nu bara. :)