tisdag 3 januari 2017

Mera Stockholm


Efter söndagspromenaden delade vi på oss och jag vek in till ett museum jag knappt vetat om - Hallwylska palatset som ligger precis intill Dramaten. Wow! Tror det är en ny favorit. Det är inte så mycket för föremålen och utställningarna jag vill återvända, utan för de fantasieggande miljöerna. Palatset byggdes som privat hem i slutet av 1800-talet, då toppmodernt och utan ekonomiska begränsningar, men tanken var redan från början att det skulle bli ett museum på sikt.

Nu hade jag tydligen envisats med att fota utan blixt, så alla bilder är mer eller mindre suddiga, men håll med mig om att bilden ovanför mycket väl skulle kunna vara från Gryffindors sällskapsrum..? Jag var dessutom grymt imponerad av guiderna/museivakterna som verkade vara extremt kunniga, vänliga och begåvade berättare. En fascinerande plats!


Efter att ha gått en hel dag kändes det helt rätt att köpa med mig en färdigsmörgås och lite frukt från Hemköp och dinera på hotellrummet. Tillsammans med min nyköpta bok. En av resans bästa måltider, tror jag! Efteråt ville jag ändå ut igen och tog med mig kameran på en sväng.


Igen, det kändes lustigt att bara kunna kliva i skorna och gå ut en sväng - här. Annars har Sergels torg och Drottninggatan alltid varit en plats där jag - och alla andra - hela tiden är på väg någon annanstans. En plats att bara passera, flyta förbi i strömmen av människor. Jag föredrar fortfarande många andra delar av Stockholm, men det var roligt att bo här en gång!



Sedan fortsatte Stockholmsresan med det vi egentligen åkte dit för - två dagar på Skolforum i Älvsjö. Inget kan slå bokmässan i Göteborg, men det här var också en riktigt rolig mässa. Vi gick på rätt så många intressanta seminarier, botaniserade bland läroböcker och skolmaterial och lät oss inspireras. Ja, och så bunkrade jag reflexer så familjen lär klara sig i mörkret vintern ut... och kanske några kommande vintrar också. Hehe.

Hela resan var ett välkommet avbrott i vardagen - hur mycket jag än vill umgås med min familj så är det också väldigt behövligt att ibland få några dagar för att mest bara umgås med sig själv. Då blir man (jag!) också så mycket roligare att umgås med när man (jag) väl kommer hem!


Inga kommentarer: