söndag 1 januari 2017

Gott nytt år!


Gott nytt år! Jag önskar verkligen att år 2017 blir ett år av motreaktioner mot alla stolligheter som världen kom dragandes med 2016 (hej främlingsfientlighet, hej brexit, hej terroristdåd, hej trump och hej huvudlösa regeringsbeslut här i landet också). Jag tror 2017 får bli ett år när världen kommer till sans och allt det goda tar sin plats.


Vårt år har i alla fall varit ett riktigt bra år. Jag är ju förtjust i mina (numera säkert ganska föråldrade) årsöversikter och kommer helt säkert att knåpa ihop en sån småningom. Eller mer än en egentligen, för när jag tänker på saken tror jag faktiskt att 2015 lämnade på hälft...

Arvid fick feber i torsdags och är fortfarande inte riktigt i skick, så det blev en stillsam nyårshelg för oss - inte för att vi hade några planer ändå, egentligen, men det blev ännu lite mindre. För att låta hjärnan få lite syre tog jag i alla fall med mig Edvin till Fäboda igår på eftermiddagen. Det började inget vidare i halkan: redan här hemma när jag stod och plockade undan saker ur bilen försvann plötsligt mina fötter nånstans bakom mig och så låg jag raklång på marken. Det gick förvånansvärt bra ändå, blev bara lite öm här och där. Men väl ute vid Fäboda rörde jag mig med stor försiktighet på isfläckarna... Mäktigt väder ändå! Blåsten piskade och vågorna fick isflaken och isbitarna att bölja.

Sedan firade vi den lugnaste nyårsaftonen i mannaminne. Vår nyårsmiddag bestod av havregrynsgröt och rester (japp, det går också!) och sedan blev det film, brasa och lördagsgodis. Arvid, som hade varit jättetrött hela dagen, plingade till lagom till läggdags och satt pigg och glad uppe och åt popcorn och såg nyårssändningar med oss till närmare ett... Skönt att se att han är på bättringsvägen i alla fall!


Inga kommentarer: