söndag 12 maj 2024

Från Ungern till Ungern

 


Våren som studsar från Ungern till Ungern fortsätter! Mellan Ungern i april och den kommande Ungernresan inkommande vecka har jag hunnit med tre hektiska hemmaveckor, när jag kört hårt för att det liksom inte ska märkas så mycket att jag kommer att vara borta en vecka till ännu i vår... Vill liksom att allt på jobbet ska rulla på som det ska, som om jag var där. Dumt att ens försöka i och för sig, men antar att det beror på ett, kanske ogrundat, sting av dåligt samvete. Däremot hade jag bestämt mig för att verkligen slappna av och njuta under själva resan, och det lyckades jag verkligen med förra gången! Den här resan är det också mitt mål, även om jag vet att det kommer att droppa in en del inlämningsuppgifter som jag kommer att behöva ha koll på den här gången. Ser ändå fram emot att återvända så här snart igen - och uppskattar verkligen den sköna känslan av att ha koll på platsen jag reser till. Visst, oväntade saker kan alltid hända, men jag kan åtminstone ta mig fram i Budapest vid det här laget. Älskar att återvända till främmande städer som blivit bekanta!

Förra gången hann vi med lite egen tid i Budapest innan vi sammanstrålade med resten av gänget, och det kommer vi också att göra den här gången. Vi hade inte planerat så mycket, utan eleverna hade mest önskat att gå runt och känna in stadslivet. Det var ett vinnande koncept, för samtidigt som vi hann strosa runt och ta det ganska lugnt prickade vi också in en del sightseeing. Riktigt lagom! Vi gick bl.a. upp i tornet på St. István Bazilika med utsikt över hela staden. Där stannade vi länge, för det visade sig också vara första parkett när det visade sig att något hade hänt i närheten av Budapest Eye en bit bort. Det kom mängder av utryckningsfordon, och det var faktiskt lite obehagligt att inte veta vad som hade hänt. Men tydligen ingen större katastrof, för vi lyckades inte hitta någon info alls sen när vi sökte, och vår värd hade inte heller hört talas om något.


Mot kvällen var det en av eleverna som föreslog att vi skulle ta en flodbåtskryssning, och den idén nappade alla på. Dessutom hade vi kontakt med den turkiska gruppen som också hade anlänt under dagen, och de hade också tänkt göra samma sak. Så vi träffade dem och gled iväg på en tur på Donau tillsammans. Jättefint i skymningen! Råkallt var det dock - vi hade ju inte klätt oss för att vara ute på vift hela dagen och avsluta med en flodkryssning, så till och med vi finländare fick medge oss besegrade av det ungerska aprilvädret. Vi hade överhuvudtaget inte riktigt tur med vädret, eftersom temperaturerna föll med sisådär 10 grader lagom till vår ankomst, och sen höll det sig kring 10-14 grader som varmast på dagarna. Däremot blev vädret torrare än prognoserna hotat med, så vi var nöjda ändå!


Inga kommentarer: