onsdag 3 januari 2024

Denna iskalla morgon

Gott nytt år!

Det nya året har börjat, men jullovet fortsätter ännu lite till - för mig! Idag har jag skickat iväg resten av familjen till deras första dag på jobb och skola efter jul, sedan satte jag mig bekvämt med ännu en tekopp, en varm och noppig tröja och illasittande mjukisbyxor och tackade staden jag jobbar i för deras kloka prioriteringar när det gäller lovdagar... Hela tre dagar har jag ännu lov medan familjen börjat på med sin vardag och det känns fantastiskt. Visserligen har jag också tänkt börja smygjobba nu - har en hel hög filmrecensioner att gå igenom, Erasmustankar att tänka och en termin att planera... men det kommer jag att varva med att drälla runt här hemma och ta det lugnt. 

Hade också tänkt varva det med generösa skidturer, men det är jag inte så säker på att jag gör - termometern visar nästan -30 och så tuff är jag faktiskt inte... Däremot avslutade vi barnens jullov med både (!) bowling och simning igår, vilket var jätteroligt. Även om jag sov dåligt inatt på grund av värkande armar... what? Visserligen kände jag mig skönt trött när vi kom hem efter att både ha simmat längder och kört vattengympa framför skärm, men att träningsvärken skulle få mig att stiga upp för att ta en värktablett mitt i natten hade jag inte trott. Det fick mig att känna mig en aning klen, men också ganska förundrad över hur behagligt det är att träna i vatten utan att riktigt märka hur mycket man tar i. 

Annars har vi haft ett riktigt lugnt och i positiv bemärkelse händelselöst jullov. Det har varit den avslappning vi behövde! I nyårshelgen hade vi Sverigekusinerna här och firade både jul i efterskott och nyår i realtid med dem, så då fick vi lite omväxling i lunken. Nästa gång vi träffas blir antagligen sportlov i Sverige, hoppas vi på!

Och nu - dags för ännu en tekopp? Och kanske lite försiktigt börja - om än inte jobba, men åtminstone skriva en lista över jobb jag skulle vara tacksam till mig själv för att ha fått gjort under de här dagarna. God fortsättning!

Inga kommentarer: