söndag 5 januari 2020

Helt normal skolmåndag


Så här strax innan skolvardagen börjar igen passar det kanske bra med ett inlägg från en av mina ovanligare skolvardagar under höstterminen? Det var en helt normal måndag i början av november - förutom att vi befann oss i vår vänskola i Funchal istället för i Nykabi! Även om det är roligt med utflykter och aktiviteter är det ju faktiskt den här biten som är en av mina favoriter på Erasmusresorna, att få hälsa på i skolorna, träffa lärare och elever och lägga märke till likheter och olikheter mellan skolorna och skolsystemen. 

(Den första bilden är det inte jag som tagit, utan den fick jag av min kollega Mikaela. Men tyckte den passade bra här!)


Vi hälsades välkomna vid ingången - komplett med staket och vakt, vilket vi inte direkt är vana med här! Vi började med en rundtur kring skolan, som ju är betydligt större än vår med, om jag minns rätt, omkring 2500 elever/studerande. De yngsta eleverna går på femman, men sedan har de allt upp till "studenten" och faktiskt också både senioruniversitet och vuxenutbildning på kvällarna. Mest märkligt för oss var förstås att solen sken och ingen tyckte att man måste vara ute och passa på att njuta av sommarvädret för det... Klimatet innebär förstås också en del skillnader, till exempel har de inga gymnastiksalar utan har all sin gymnastikundervisning utomhus - det är ändå så sällan dåligt väder... De hade också en liten skolträdgård som en trädgårdsklubb skötte om och lärarrummet hade en stor balkong - inget vi skulle använda någon större del av läsåret...


Annars var skolan lite sliten, men inte alls så dåligt i skick som vi hade fått intrycket av från våra partners på förhand. Det enda som var märkbart dåligt var elevtoaletterna - där fanns varken tvål eller vessapapper och ingen verkade använda dem... förstår varför. På den vid lärarrummet fanns faktiskt både tvål och papper, så lite lyx för lärarna! ;) 


Det vi däremot blev imponerade av var däremot deras Erasmusvägg! Där vi har en ganska blygsam anslagstavla hade de två stora - och dessutom en massiv målning i en trappuppgång! Där har de också en lista på alla projekt de genomfört och fyller på vartefter. Just den här skolan kommer faktiskt inte att delta i vår ansökan om ett nytt projekt som vi kommer att lämna in i vår - deras rektor har sagt stopp eftersom de har inte mindre än sex aktiva projekt just nu och det tydligen är samma person (?) som sköter administrationen för dem alla. (Men vi har faktiskt fått en annan partner på just Madeira, så om det projektet blir av går det ju ändå att träffa våra vänner på den här skolan under det utbytet - men nu tänker jag kanske lite väl långt framåt...)


Vi började hur som helst med en gemensam välkomstsamling för alla oss gäster och vad jag tror var en eller två klasser från värdskolan. Efter det blev det aktiviteter för eleverna och de medföljande lärarna medan koordinatorerna satte sig ner för ett maratonplaneringsmöte. (Kalla mig knäpp, men jag gillar faktiskt den biten också!) Förutom att vi gick igenom detaljer för resten av det här besöket och sedan också snickrade på vår nästa projektansökan presenterade jag också vad vi har planerat för besöket i Finland i mars. Vi har naturligtvis tänkt oss en hel del vinteraktiviteter, så nu tycker jag vintern och minusgraderna skulle kunna skynda på lite, annars får vi köra väldigt många plan B..!


Än en gång, är så glad över att ha hittat just de här människorna som projektpartners! I den här gruppen finns så mycket kunskap, engagemang och välvilja. Jag har ju själv inget att jämföra med, men efter samtal med andra som har hunnit med fler konstellationer är det inte självklart att alla är på samma våglängd och inställda på att skapa en positiv och uppmuntrande stämning. Vi har alltså bestämt oss för att lämna in en ny ansökan för de kommande två läsåren - även om vår partner på Madeira då tyvärr byts ut pga. ett nej från ledningen kommer alla andra att delta. Det projektet handlar om hållbar utveckling och om vi får vår ansökan beviljad tror jag det kan bli ett riktigt bra upplägg!


På lunchrasten fick eleverna äta i skolmatsalen ("helt okej men bättre hemma", var omdömet) medan vi lärare gick iväg till ett café i närheten. Där åt jag faktiskt en av de godaste måltiderna på Madeira, lite oväntat kanske med tanke på hur anspråkslöst caféet såg ut. Det var färsk tonfisk med tillbehör, jättegott! Tydligen fiskas mycket tonfisk i vattnen runt Madeira, så det finns ofta på menyerna. Se där lärde jag mig något nytt!


På eftermiddagen fortsatte eleverna med fler aktiviteter och vi med mer planering. Vår värd Alexandra som vet massor om etwinning körde dessutom en etwinning-workshop för oss i datasalen, väldigt lärorikt! (Och det påminner mig med en tagg av dåligt samvete hur mycket jag hade tänkt fixa och greja med på jullovet när jag skulle ha oändligt med tid... hm. En dag kvar!)

(På bilden Fatma från Turkiet och Monika från Polen. Runt halsen har de båda två godishalsbanden vi fick på morgonen - tydligen brukar de säljas på festivaler och liknande, men våra värdar hade köpt in för att ge oss som välkomstgåva!)

Efter själva skoldagens slut fortsatte vi med en litterär soirée där alla elever bidrog med poesi i olika former från sina egna länder. Våra elever hade förberett ett drama till dikten (egentligen sångtexten) Höstvisan av Tove Jansson och gjorde det jättebra! De andra bidrog med diktuppläsning, sång och dans och de portugisiska elevernas föräldrar hade också bjudits in, så det blev lite högtidligt och fint. Vi har olika teman som vi jobbar med inför varje träff och den här gången var det alltså "Say it with a poem". Jag har inte tagit med några bilder därifrån eftersom jag inte vill lägga upp elever utan att fråga, men i den här videon som vår ungerska partner gjort om träffen syns en del! 


Middagen hade våra värdar bokat på en riktigt fin restaurang den här kvällen, så det blev en promenad från skolan och sedan fick vi fördriva lite tid i väntan på att det skulle bli dags för vår bordsreservering. Eftersom bokningen var halv åtta om jag minns rätt började vi vara rätt möra efter en lång och innehållsrik dag, så det krävdes lite ansträngning för att hålla humöret uppe när det visade sig ta närmare en timme att få maten - trots att alla hade gjort sina beställningar dagen innan! Inte klokt. Men maten var god när den väl kom och den här kvällen blev det åtminstone efterrätt! (Vi kan ha lovat att det aaaldrig skulle ta så här länge att få förbeställd mat i Finland, så vi har att leva upp till sen i mars...)


Och dagens höjdpunkt enligt många av eleverna var att restaurangen hade en sällskaplig papegoja utanför... Som det glittrade i ögonen på djurvännerna vi hade med oss när de fick en riktig sjörövarpapegoja på axeln! Själv tyckte jag att promenaden på ett par kilometer hem till hotellet också var en höjdpunkt - så mysigt att få sträcka på benen och gå hem genom en glittrande stad i det varma mörkret! Kul också att gå tillsammans med en av våra värdar som gärna berättade om vad vi gick förbi. 

Det var den dagen - följande dag skulle vi ut på utflykt igen! 

Inga kommentarer: