söndag 13 oktober 2019

Treat yo'self in Tampere, del 2


Mera Tammerfors! 
Dag två var vänlig nog att bjuda på blå himmel, även om det inte var varmare än dagen innan. Vi bodde på hotell Torni och kunde förstås inte låta bli att åka upp till 24:e våningen för att spana lite på Tammerfors från ovan... fint! Kvällen innan var vi upp till baren på 25:e våningen en snabbis, men dels var det fullsatt, dels tyckte vi egentligen det lockade mycket mer att ligga på en hotellsäng och äta chips & choklad, så vi körde på det istället. Frukosten var en av årets skönaste. Kan absolut rekommendera Torni: fina rum med enastående utsikt (vi bodde "bara" på 13:e våningen...) och jättetrevlig personal. Frukosten var fenomenal och i ärlighetens namn vet jag inte hur länge vi satt där, men en rätt stor del av förmiddagen blev det nog... helt klart värt det! Så mysigt att inte ha bråttom nånstans, utan bara sitta kvar och snickelisnacka sig igenom ett dussin tekoppar tills alla ätit sig stinna på overnight oats och croissanter!


Det var ingen storartad helg för sevärdheter, men när gänget styrde mot Hullut päivät igen kände jag att jag väldigt mycket hellre ville styra mot Tammerfors domkyrka, så det gjorde jag. Tammerfors domkyrka är en av de finaste kyrkor jag vet - jag är inte så lite svag för nationalromantiska byggnader och är dessutom lite extra förtjust i Hugo Simbergs konst som finns där i form av en mängd fresker.



Väl inne i kyrkan var kontrasten till Stockmans Galna dagar slående. Kring mig orgelmusik och Simbergs väggmålningar; lugn och ro och stillhet. Där gick jag runt en stund och lät en massa stress och skrot rinna av mig. 


Sedan gick jag också till Stockman och fyndade en grön och skön hösttröja i en rörig Galna dagar-låda. Fint med kontraster!


Sedan fortsatte dagen lika behagligt som dagen innan - vi gick i affärer, åt gott på Amarillo och fikade (igen!) på Pella's café innan det till sist började bli dags att hämta våra väskor på hotellet och hoppa på tåget tillbaka hem. Det var ingen lång resa, men som den gjorde gott! 


Hjärta, hjärta till er!

Inga kommentarer: