torsdag 25 juli 2019

Så mycket sommar

Häromdagen hade vi våra vänner från Vasa här på pizzakväll, första gången de hälsade på i nya huset. Också nåt jag älskar med sommarlov - att det äntligen blir av att träffa vänner! Då kom semester på tal - här i huset har vi ju faktiskt nästan skamligt långledigt i huset eftersom hela högen följer skolåret. Malin funderade på om man faktiskt kan bli "färdig" med semester och ledighet och jag hävdade bestämt att ja, jag tycker att jag småningom börjar bli ganska färdig. Inte så att jag inte vill vara ledig - och absolut inte återgå till vansinnestakten i våras - men sådär att jag känner att den här sommaren redan har gett mig så mycket vila att det skulle passa med lite terminsplanering snart. Ja, jag påstod till och med att jag skulle börja på den här veckan. Först skulle jag rensa och röja i arbetsrummet och sedan - boom - skulle jag börja bekanta mig med nya läromedel, göra terminsplaneringar och finkamma nätet på smarta lektionsupplägg. 

Det planerade jag faktiskt. 

Men... sen kom den nya veckan med värmebölja och Jakobs dagar och inbokad sommarteater och... tja, väldigt, väldigt mycket sommar. Har jag jobbat hittills den här veckan? Nja. Fråga igen lite senare. Men jag har verkligen njutit av att inte jobba, och det är väl alltid något! Samtidigt läser jag att värmen bara är här några dagar, så även om det skaver lite att jag trots allt inte har kommit igång med läsårsplaneringen, skaver också impulsen att vi borde passa på - passa på att simma, simma och verkligen ta vara på den här sommarens (kanske) korta värmebölja. Puh! En enda gång har jag hunnit simma utomhus i sommar, men det skyller jag faktiskt på det svala vädret. Inte ens i lördags var vattnet särskilt varmt vid Vilttorpet trots att vädret annars var fint... men sommaren är ju inte slut ännu!


Men passat på att njuta av sommaren har vi allt gjort ändå den senaste veckan. Två gånger har jag gått på Jakobs dagars förmiddagsträning i Skolparken, en dag följt av lyxlunch på Pavis tillsammans med syrran Hanna. En dag förra veckan lämnade Matias och jag barnen hos faffa och lunchade (också då) på Pavis och avslutade med att äta glass och handla mat på egen hand bara för att vi kunde. (Att vara tillsammans hela familjen hela tiden hela sommaren är härligt, men inte bara enkelt.) Cyklade in till stan för att strosa omkring på storloppis på torget och äta glass med storbarnen häromdagen, semester som bara va. En kväll tittade min moffa in just när vi skulle äta kvällsmat, och jag var orimligt nöjd med att jag precis hade lagat mat som varken var rester eller helfabrikat - och att det var gott och räckte till alla. Bingo! Sånt gör en sommar. 


(Här är receptet som jag hittade i s-kedjans mattidning Säsong. Fast jag lyckades tydligen inte vända det rätt... heh. Enkelt, snabbt och gott, kommer helt klart att bli en vardagsfavorit i repris. Men lägg för allt i världen inte så mycket salt som det står här!)


Sommarteater har vi också varit på! Har varit så imponerad av Oravais teater tidigare - de brukar alltid vara ett par steg mer professionella än jag väntar mig av en sommarteater och miljön är fantastisk. Under liten himmel som de spelar i år är inget undantag. Den handlar om Maria Åkerblom-rörelsen och var fängslande, välspelad, effektfull och bitvis riktigt obehaglig. Rekommenderar om det finns biljetter kvar!


Under tiden hade barnen poolparty med kusinerna i Nykabi - det om något är väl att ta vara på sommaren!



Inga kommentarer: