Jag vill gärna ge intryck av att vara lugn (men energisk), engagerande och ha full kontroll när jag undervisar. Det händer ibland. Ibland blir det annorlunda. Idag blev det så mycket korta stunder, som varvades med längre stunder när jag antingen vimsade runt och glömde hälften jag tänkt säga eller forcerat pratade så jag knappt hann andas. Jag vet i ärlighetens namn inte om studerandena märkte någon skillnad, men mig själv kan jag inte lura - full kontroll var det ganska långt till.
Men när jag tänker på min favoritlärare från studietiden inser jag att han nog inte heller hade full kontroll. I själva verket hände det att han var så hoppig att det skämtades om att han var hög på koffeinpiller - men det gjorde inte föreläsningarna mindre intressanta. (Men i ärlighetens namn - han var inte alltid hispig!) Huvudsaken var att han var kunnig, engagerad och lyckades förmedla intresset. Och när jag tänker vidare på andra lärare jag haft som jag tyckt om inser jag att de inte heller nödvändigtvis har haft koll på allt. Inga människor är perfekta. Alla lärare är människor. Ergo: Inga lärare är perfekta.
Skulle jag ha ett vanligt (dagligt) lärarjobb skulle jag kanske ha slutat att se på undervisning som en performance för länge sen, men mina få undervisningstimmar har fortfarande inte lyckats övertyga mig om att klassrummet inte är en scen...
1 kommentar:
Jag tror du och jag är i samma båt med detta. Några timmar undervisning per vecka och man vill göra dem perfekt....Men roligt jobb har vi, inte sant :)
Ses säkert. Om inte denna vecka, så nästa :)
Skicka en kommentar