tisdag 6 juni 2023

Söndagsförmiddag i Warszawa

Sommarledigheten närmar sig - idag stängde jag dörren till mitt klassrum och kommer antagligen att öppna den igen först i augusti. Ännu väntar lite skrivbordsjobb innan jag helt andas ut, men till det får mitt eget skrivbord duga. Det tänkte jag fira med ett blogginlägg om Polen! Efter de senaste 13 månaderna har jag otaliga oskrivna inlägg om väldigt många (om än inte otaliga) resor... men jag skriver lite här och lite där, som det råkar falla sig. Bli inte förvånade om jag en dag hoppar tillbaka till oktober, därefter till juli eller april ifjol... allt är möjligt!

Men först håller vi oss kvar i försommaren 2023 ett tag, det är den värd. Vi anlände alltså till Warszawa en söndag morgon för drygt två veckor sen efter en förvånansvärt kort flygresa. Tänk att Polen låg så nära Helsingfors! Jag hann knappt slumra till på flyget trots att natten blev kort... Det var jag och två kollegor som reste till Polen för att möta upp våra Erasmuspartners och knyta ihop vårt treåriga projekt, först i Warszawa och sedan i Ostrów Wielkopolski. Det blev en rolig och konstigt avslappnad resa utan elever - jag kände hela tiden att det var så märkligt enkelt, allting. Nästan för enkelt, jag saknade faktiskt att resa med elever... förhoppningsvis gör jag det nästa vår igen! Men väldigt roligt hade jag, och sällskapet var top-notch!

Även om vi hade hunnit med en första frukost på hotellet i närheten av flygfältet vid fyratiden på morgonen (!) hade vi ett klart fokus när vi kom fram - brunch! Man måste ju ha prioritetsordningen klar för sig, det var i princip det enda vi hade bestämt helt säkert för vår oplanerade söndag i Warszawa... Vi hamnade på ett mysigt café med en precis så läcker brunch som vi hade hoppats på. (Vincent hette caféet, för den som undrar - vi hade researchat oss fram till ett populärt brunchställe, men när vi såg kön utanför dörren gick vi vidare runt hörnet och hittade det här utmärkta alternativet istället!

Under dagen droppade alla våra partners in, de flesta ganska tidigt på dagen, så vi bestämde oss för att hitta på något tillsammans. Tillsammans med vår värd Monika och Fatma från Turkiet inledde vi starkt med ett besök på ett nyöppnat pengamuseum - jag får lite förvånat medge att det absolut var värt ett besök! Monika lockade oss dit med argumenten att det är gratis och väldigt nära vårt hotell, men också att hon hade varit dit med sin familj dagen innan och blivit positivt överraskad. Pengar är ju inget jag direkt är intresserad av, så jag hade antagligen inte gått dit på eget initiativ. Men då hade jag missat något - jag kan varmt rekommendera NBP Money Centre. Dels gav det en väldigt intressant inblick i både Europas och Polens historia, dels fick det mig att tänka på värde och vad som tillskrivs värde. En sedel är ju bara värdefull så länge alla är överens om att den är det - jag fascinerades nästan orimligt mycket av montrarna med förstörda pengar. Makulerade sedlar, brända sedlar, sönderrivna sedlar, sedlar som förstörts av vatten, sedlar som förstörts av gnagare...

Sen kändes det lagom med en paus eftersom vi alla hade stigit upp ohemult tidigt för att komma oss till Warszawa. Tänk - en Erasmusresa med utrymme för en timslång tupplur på hotellet mitt på blanka eftermiddagen! Now, that's a first. Återkommer med vad vi gjorde resten av denna sköna, soliga majsöndag...