Alltså, det här med att planera sin undervisning... Ifjol, när jag jobbade heltid som inhoppare en stor del av läsåret njöt jag visserligen rätt så ofta av att inte behöva ta ansvar för en ändamålsenlig och genomtänkt undervisning, men jag längtade efter att få planera själv. Bestämma ordningsföljd och material; tidpunkten för prov och ämnen för skrivuppgifter. Lära känna eleverna/studerandena och veta vad jag har för mål med det jag gör.
Man kan väl säga att jag fick min önskan uppfylld i övermått i höst. Timlärare i bisyssla kallas jag, men det arbete jag lägger ned på mina två kurser sväller ut och äter upp kvällar och helger, och jag ligger aldrig mer än ett litet, litet myrsteg före. Någon egen engelskakurs har jag aldrig haft förut, och kursen i muntlig kommunikation är det flera år sen jag har hållit. Det kräver en del. Samtidigt gillar jag det. Det känns inte översvårt eller omöjligt, det bara känns i hela kroppen att nu - nu måste jag kavla upp ärmarna om det här ska funka. Nu är det grovjobb som gäller. Men det är grovjobb som slipar mig; grovjobb som gör mig lite bättre på det jag gör. Tungt är det, men det för framåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar