söndag 2 november 2014

2. 5 saker jag tänkt på idag

(Andra delen av novemberlistan!)

1. Att jag knappt kommer ihåg när jag gick till sängs före ettsnåret. (På natten alltså.) Josef sover visserligen ganska bra på nätterna, men han börjar inte tidigt! Kunde vara helt okej om man fick sova vidare på morgnarna tills han vaknar eller sova när han sover på dagen. Med två storbarn i huset händer det inte så ofta. Det är ganska tröttsamt i längden.*

2. Att jag är en sämre människa när jag sover för lite. Det är jag verkligen.

3. Att allhelgona är en av de mest betydelsefulla helgerna på året, även om jag inte har insett det förrän ganska nyligen. Julen och påsken har förstås också viktiga, omvälvande budskap, men späds ut så av alla budskap om att köpa godis och prylar. Speciellt julen blir lätt för mycket allt, även om det självklart finns mycket fint med den. Allhelgona däremot får vara i sin egen rätt, en helg för att tänka på liv och död. Blunda en stund och låta novemberdimman vara vad den är.  Peta lite på tanken att livet inte är för alltid.

4. Att vardagsrummet kanske skulle vara bra som nästa renoveringsobjekt, för det känns relativt enkelt. Vi vet vad vi ska göra, och det är inte så många beslut som måste fattas. Golvet kommer att få vara som det är, och tapeter har vi redan köpt (eftersom vi hittade till nersatt pris på Rautia redan i våras). Taket ska vi eventuellt förnya och den knasiga lampsituationen ska vi ta itu med.( Å andra sidan ska vi kanske avsluta badrummet där ute innan vi tänker på något annat, och så är vårt sovrum också långt framme i kön... Köket längtar jag hett efter att få fräscha upp, men det är svårare eftersom det är så mycket som måste bestämmas först.)

5. Att lax, avocado och potatismos är gott. Söndagsmat! Och att måndagar med rester från söndagen är bra måndagar.

Bild från lördagen - idag var hela världen lite blötare och suddigare i kanterna.


* Update: Det blev läggdags redan vid 12! Hurra!

Inga kommentarer: