onsdag 12 november 2014

12. Hepp! Dagens filmtips!

Det har var en svår fråga! Har inte haft lika bra filmflow som bokflow på sistone, så jag har inga absoluta måste-se-filmer att berätta om. Istället tipsar jag om den finaste barnfilm jag har sett på länge, nästan en kortfilm på bara en halvtimme. Den heter Funnen och vunnen (Lost and found) och handlar om en pojke som hittar en pingvin. Eller, det är snarare pingvinen som hittar pojken. Pojken bestämmer sig för att hjälpa sin nye vän hem till Sydpolen, och lyckas också göra det innan han inser att pingvinen kanske inte alls var vilse, utan bara ensam.

Det är en så behaglig film - den är fin att se på, har ett skönt tempo och är full av finurliga detaljer. Får jag välja mellan den och Bilar 2 till filmmyset behöver jag inte fundera länge, om vi säger så...


(Jag är alltså igång med novemberlistan igen, här finns hela listan!)

Inga kommentarer: