måndag 8 april 2013

Hasta luego, España!


Albaicín, Granada

Hemma igen! Än en gång blev det en resa där vi hann uppleva massor på en kort tid, och jag kommer helt säkert att blogga vidare om den ett tag. Intressant för andra eller ej vet jag inte, men för min egen skull vill jag bena ut resan och kunna gå tillbaka och se att - wow, det där var vi faktiskt med om! Under resan har jag inte överhuvudtaget befattat mig med internet, även om vi hade med en surfplatta och dessutom hade tillgång till nät i lägenheten under den senare delen av resan. Och jag kan helt ärligt säga - nej, jag har inte saknat det. Inte facebook, inte bloggarna, inte slösurfandet... Några få bloggar är jag nyfiken på nu när jag är hemma igen, men det enda jag egentligen saknat är min egen blogg; har till och med formulerat inlägg om resan klart i huvudet. Återstår att se om det är de inläggen som skrivs ner, eller om berättelsen blir en helt annan nu, med perspektiv hemifrån.

Men kort: resan var bra! Innehållsrik. Upplevelserik. Rolig. Regn och sol. Kaktusar och grottor. Konversationer på spanska och finska. Gott sällskap. Men lite motgångar i form av sjukdom. Ingen exotisk sjuka dock, utan antagligen nåt som följt med hemifrån eller från ditresan. Först blev Matias magsjuk, ett par dagar senare Arvid, och natten till idag - hemresan! - blev Edvin sjuk. Återstår att se hur det går med mig och resesällskapet... Håll tummarna! Men ändå, vi har njutit av resan, och mellan sjukomgångarna har vi hunnit göra så mycket roligt. Det har också varit mycket nyttig träning i att njuta av nuet och inte fundera på vem som trillar dit näst...

Vi har alltså varit borta i åtta dagar, flög från Tammerfors till Málaga. Vi började med tre nätter i (den fantastiska) sagostaden Granada och fortsatte med fyra nätter i Fuengirola på Costa del Sol där Matias och hans bror Anders har släktingar. Intressanta kontraster mellan Granada och Fuengirola; det var två väldigt olika sidor av Andalusien och jag är glad att vi fick se båda! Utmärkt resesällskap hade vi i Matias bror Anders och hans fru Ylva, som flög från Sverige - så skönt att ha två extra vuxna med i sällskapet när man reser med barn! Speciellt när ens man ligger sjuk i en grotta den dag man har köpt biljetter till Alhambra...

Summa summarum. Jag tycker om Spanien! Dit ska jag igen, och då ska jag allt ta och fräscha upp mina gamla spanskakunskaper lite bättre, så jag har något att säga åt gulliga kiosktanter som bara ser glada ut och pratar ännu mera när jag lite trevande säger att jag bara förstår un poco español...

Sacromonte, Granada

Inga kommentarer: