tisdag 17 februari 2009

Ett gott försök, men ingen ny favorit

Efter att jag började gå på gym har jag känt mig ganska vältränad - men på sistone har det gått upp för mig att jag tränat ganska ensidigt ändå, har liksom glömt bort konditionsträning (för sånt är ju så jobbigt). Med några undantag har det blivit mest bodypump, bodybalance och family fun med Arvid. Nästan ingen konditionsträning.

Men mina föresatser är goda, nu ska jag bli lite bättre på det! Gick på Bodystep ikväll... men det blev tyvärr ingen ny favorit. ÅÅÅH, frustration! Nu kom jag plötsligt ihåg varför det börjar vara länge sen jag gått på något liknande. När jag går på jumppa vill jag låta hjärnan slappna av. Jag vill inte vara tvungen att memorera stegserier - eller om jag ska memorera nåt ska det vara nåt roligare än monotona släng benen hit, släng armarna dit till eurodisco (om jag aldrig gillar e-type annars, varför skulle jag då göra det när jag kämpar för min överlevnad??). Det är inte det att jag är extremt okoordinerad; jag har ingen superkoordination, men är väl inte sämre än de flesta. Men jag är bara för lat. Intellektuellt lat alltså. Orkar inte lära mig serierna. Orkar inte bry mig. Och så blir jag frustrerad när jag inte har en aning om vart jag ska hoppa näst. Kanske tur att jag bara rymdes in i ett bortskymt hörn, annars skulle jag säkert ha skrämt en del känsliga människor med min arga, svettigt knallröda uppsyn... Nä, inte mina bästa sidor jag skriver om nu...

Kanske jag borde ge spinning en chans? Där borde man väl få trampa ifred utan att komma ihåg för många saker på en gång... Men visst är jag nöjd med att jag gick på step ikväll - jag blev svettigare och tröttare än på länge, och nu är det ju testat. Men nästa gång blir det nog nåt annat...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänkte börja tala mig varm om hur trevligt det är med yoga för att man inte behöver stressa fram saker där, men så insåg jag att det nog inte är så konditionstränande. Fast jag har ju accepterat att min kondition försämras drastiskt under vintern, tills det blir cykelsäsong igen, så jag kan leva med det...

Jag har ju aldrig varit någon anhängare av gym, och sista spiken kom nog i lördags när jag fick klart för mig vilken typ av musik man måste lyssna på meda man vistas där. Seriöst, borde det inte finnas en marknad för gym som satsar på lite mer varierad musik? Typ ett punkpass, eller ett indiepass? Vad som helst måste ju vara bättre än det som spelas på NRJ...

Mia sa...

Jo, det där med musiken är säkert inget enkelt kapitel för de stackars gymmen! Men särskilda pass är kanske ingen dum idé... Jag har tänkt testa Evergreen nån gån, det ska vara typ dans till gamla godingar...

Jag brukar ju gå på bodybalance, som är ett hopkok av yoga, tai chi, pilates... och säkert annat också? Passar mig perfekt, och musiken är bra. :)

Anonym sa...

Ika, det FINNS såna gym...inte kanske i vasa, men i storstaden Helsingfors. På "mitt" gym går det regelbundet s.k "temaklasser"

Mamma Linda sa...

Så länge det inte är sånglöst dunka-dunka brukar det mesta gå att överleva för min del. Däremot är jag med dig Mia med det där att jag vill låta hjärnan slappna av när jag tränar, inte memorera stegserier. Fast det där är väl lite lögn också, för jag är helt enkelt USEL på att memorera stegserier! :-O Har två vänstra fötter (skyller på min ambidextritet, om det nu är nåt ord helst) och mina stackars hjärnhalvor vill åt olika håll. Alla andra stegar åt höger, jag går åt vänster...När jag äntligen lärt mig ett steg så ska de nödvändigtvis vidare till nästa, där jag igen får stå och se på en stund före jag hajar hur jag ska göra, hinner EN gång, sen går de vidare till en ny...Skulle vilja kunna göra aerobic-aktig träning, för det formar mig snabbt i rätt riktning, men det är för förödmjukande att skämma ut sig offentligt inför 50 andra. ;-)

Anonym sa...

Spinning he ir grejjer he! Om du int vill/orkar/har lust så iri ju bara å tramp liti minder. Men att spinning ir na mördar pass halder ja int me om. Jenny

Mia sa...

Jenny: Jo, jag kommer nog att ge spinning en chans riktigt snart!

Linda: Skönt att höra att det inte bara är jag som känt förödmjukelsen i att hoppa åt ett annat håll än de 50 andra i salen... :D När jag funderade lite till kom jag förresten på att jag nog ändå har ganska dålig koordination. Inte om jag själv tänker ut vad jag ska göra, men nog om jag ska härma nån - kanske jag kan skylla på samma tröga del av hjärnan som inte riktigt håller koll på höger/vänster åt mig...

Anonym: Kul med temaklasser!