lördag 5 april 2008

Lite begravning, lite sightseeing

Idag har Arvid fått vara på sitt livs andra begravning - idag skulle hans farfarsmor Eva ha fyllt 88 år, men det blev begravning istället. Arvid hann träffa sin farfarsmor en gång - bättre än inget, men tråkigt att det inte hann bli fler gånger. På något sätt tilltalas jag av tanken på att kombinera födelsedagsfirande och begravning, högtidligt men med en festlig grundton i bakgrunden. Ett eko av de 87 födelsedagarna man hunnit fira.

Men Arvid och jag var inte så värst delaktiga på begravningen (utom på serveringen... hrm), utan välsignelseakten gick för oss ut på att promenera runt i Maxmo centrum, och på minnesstunden hade Arvid så mycket "glada ljud" att jag ganska snabbt gav mig och körde vidare till Jakobstad istället.

Maxmo har varit en vit fläck på min mentala karta, så det var åtminstone allmänbildande att Arvid inte ville somna, även om jag missade det mesta av begravningen. Maxmo centrum är sympatiskt, kuperat, nära till vattnet och vimlande av gamla, vackra hus med just sådana gårdar som jag drömmer om att ha nån gång. Ha. Jag kommer säkert att bo i lägenhet hela livet eftersom jag är för kräsen. Jag är kräsen, och vill varken renovera i tio år eller skuldsätta mig för resten av livet... ingen lovande ekvation.

(En parentes för tydlighetens skull idag också: jag har inga planer på att bosätta mig i Maxmo. Men jag förstår varför det finns folk som gör det.)

4 kommentarer:

Mamma Linda sa...

Det lät som det blev en bra begravning. Och att ha begravningen på födelsedagen var faktiskt en riktigt fin idé.

Det lilla jag har sett av Maxmo är nog positivt. Tycker det är en mysig by. :-)

Angående att skaffa hus så förstår jag ditt dilemma. Jag är glad att jag slapp fundera mera på köpa gammalt/bygga nytt. Iofs renoverar vi ju lite hela tiden, men inga större renoveringar i sikte än. Och jag trivs här på vår lilla plätt med egen rätt stor gård. :-)

Tack för senast! :-D

Anonym sa...

Usch ja, livet efter hyreslägenheterna skrämmer och fascinerar. Fördriva tiden tills kan du göra i samvaro med min nya blogg!

Mia sa...

mamma linda: Ja, ni har ju fått en bra lösning! Och er trädgård ser jag fram emot att se sen när allt börjar grönska... kanske vi kan bjuda dit oss på en picknick till sommaren? ;)

malinjohanna: Då är vi två som skräms och fascineras... KUL med din blogg!

Mamma Linda sa...

Jodå, välkomna hit på picnic i sommar/när det blir grönt (inte vitt som idag)! Vårt terassbord borde komma nästa vecka, så efter det är det bara som vädret tillåter. ;-)