tisdag 8 januari 2008

Uncle Tom's Cabin

Idag när jag strosade runt på stadsbibban blev jag av någon outgrundlig anledning förvånad när jag såg Uncle Tom's Cabin ligga där i hyllan. Samma utgåva som jag äger och har ca 300 små lappar i, förutom att min är en nyutgåva med lite fräschare färger. Varför blev jag förvånad? En stor poäng i min gradu är att boken blivit så inflytelserik att den påverkat senare stereotyper, och att det i sin tur påverkat senare bearbetningar. Så... då är det kanske inte så konstigt att den finns på bibliotek. Så folk kan läsa den. Pling. Kanske dags att yrvaket se sig runt och kliva ut ur gradububblan småningom. Det finns faktiskt en koppling mellan min gradu och verkligheten...

5 kommentarer:

Anonym sa...

:) Jag ser med spänning fram emot att läsa din gradu sen!! :)

Anonym sa...

Jag har faktiskt inte läst Onkel Toms stuga ännu. Vad bör man läsa först, boken eller gradun? :)

Mia sa...

Man bör absolut läsa boken (först)! Oavsett om man fortsätter med gradun eller inte... :) Boken är sentimental och gråtmild, och ställvis riktigt rasistisk. Men trots allt det - det är en riktigt, riktigt bra bok! Ja, och sen får man gärna fortsätta med min gradu om man är intresserad av etnicitet + ideologi + romankaraktärerna. :)

Anonym sa...

Nu har jag beställt Onkel Toms stuga från Lychnis.se. Får se om jag ger mig på gradun sen. :-)

Mia sa...

Johan: God läsning!