fredag 25 januari 2008

Mediespråk 2008

Vissa saker borde man inte få reda på så skulle det inte göra någonting. Men nu hände det ändå, jag råkade läsa att det är Mediespråk 2008 i Academill nu i helgen. Konferensen riktar sig egentligen till journalister och mediefolk, men det finns ändå ganska mycket som är intressant bara man är lite språknördig. När jag auskulterade för två år sen blev mo-auskultanterna inbjudna, och då fanns det ganska mycket intressant på programmet. För att inte tala om de fina gratisgrejerna*... fick bland annat Finlandssvensk ordbok och Språkriktighetsboken, som båda har varit i flitig användning när jag jobbat med språkgranskning och skrivhandledning.

Men jag tycker nog att årets program smäller högre. Några av programpunkterna som jag är ack så sugen på är chefredaktören för Språktidningen (har börjat prenumerera, rekommenderas) som talar om (det allmänna) intresset för språk, Ebba von Sydow från Veckorevyn som talar om hur chattar, bloggar och internet förändrar unga kvinnors språk, och "Lilla My i filmkrönikan" med Andrea Reuter.

Och här sitter jag. Tio minuters promenad från allt det roliga.

* "Gratis" är relativt... för oss auskultanter var det verkligen gratis, men för stackarna som pungat ut med (den svindyra) deltagaravgiften var det kanske inte så värst gratis ändå...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, Mediespråk 2006 var jättebra!!! Jag skröt så mycket över det, så min moster (er granne :)) lyckades fixa så att hon fick fara dit från jobbet ifjol, men då var det inte alls bra, många som var där sa att det hade varit mycket bättre året innan (alltså då vi var där)... Men kul att de verkar ha så bra program i år!!

Språkriktighetsboken och Finlandssvensk ordbok, ja det var toppenpresenter! Verkligen!