måndag 14 januari 2008

Dårfinkar?

Vi har (lite senare än resten av världen kanske) kommit på hur fantastiskt det är med talböcker i bilen, och eftersom det blivit ganska mycket körande av och an de senaste veckorna har det blivit ganska mycket bok också. Nu är vi mitt uppe i USA:s bombningar av Bagdad, i Åsne Seierstads Hundra och en dag. Som en av få utländska reportrar stannade Åsne kvar i Bagdad när bomberna började falla, utan att veta hur länge kriget skulle vara, hur det skulle utveckla sig eller när hon skulle ha möjlighet att ta sig ut ur landet igen. Alltså när alla normala människor skulle ha stuckit för länge sen. Själv skulle jag ha skuttat iväg som en skrämd hare många månader tidigare än så om jag på nåt konstigt sätt hade förirrat mig till ett politiskt instabilt främmande land. Men det är väl det som gör en krigskorrespondent, en gnutta dödsförakt. Men en rädd hare som jag är oerhört glad att det finns böcker som den här, så får jag åtminstone uppleva det hela i andra hand - med några års fördröjning visserligen. Har en känsla av att om det finns en massa människor som lever i krig borde jag åtminstone läsa om det, veta om det... Den här boken fungerar som en dokumentär, kanske inte direkt om hur det är att leva i krigets Bagdad, men hur det är att arbeta som skandinavisk reporter där. Man får gå in bakom kulisserna och se det som rör sig bakom nyhetssändningarna, och hur många mänskliga berättelser som ligger bakom rapporterna.

Läs första kapitlet i boken här om det låter intressant...

En annan reportagebok om ett annat krig, av en annan krigskorrespondent är Johanne Hildebrandt som skriver om sin upplevelse av Balkankriget i sin bok Blackout. Det är några år sen jag läste den, men jag har en känsla av att den var tyngre att läsa. Kanske för att Balkan i sig är så komplicerat, kanske för att det är lättare att lyssna, kanske för att Hundra och en dag helt enkelt är mer lättläst. Intressant i alla fall. Kommer ni på fler läsvärda böcker i genren "lära sig om den grymma verkligheten ute i världen"?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Waris Diries böcker om kvinnlig könsstympning (En blomma i Afrikas öken, Ökenblomman återvänder, Smärtans barn) är fruktansvärda men läsvärda. Passar bra i kategorin "lära sig om den grymma verkligheten"...

Har inte läst Hundra och en dag, men Bokhandlaren i Kabul (hette den så?) läste jag för några år sedan, intressant!

Mia sa...

Det är sant, En blomma i Afrikas öken har jag läst för länge sen, men inte uppföljarna. Borde kanske skriva upp dem på min mentala lista! Bokhandlaren i Kabul har jag också läst, men fastnade inte riktigt för den - jag föredrog Hundra och en dag. Nu kom jag på en annan i kategorin... Slav av Mende Nazer och Damien Lewis. Blev en aha-upplevelse för mig - slaveri existerar fortfarande...