lördag 29 september 2007

Vuxenpoäng jag inte vill ha

Idag har vi gjort precis som duktiga, ansvarsfulla vuxna ska göra inför helgen. Vi har veckohandlat. Vi tog bilen till en av de Stora Affärerna, utrustade med en ordentlig lista och gick hylla upp och hylla ner och försåg oss med det vi skulle ha och lite till. Men egentligen. Vem har sagt att det är så smart att veckohandla!? Jag har massor av argument för motsatsen.

1. Nu känns det som om vi har handlat hela eftermiddagen, och roligare finns väl att göra en lördag?

2. Man handlar mer än man behöver, för man tycker att när man ändå ska fylla på lagren så... Japp. Jag impulshandlar mer när jag storhandlar.

3. Vi måste ta bil för att få hem det enorma lasset. Jobbigt att bära in alltihopa på en gång dessutom! Detta istället för att handla lagom mycket några gånger i veckan på min dagliga barnvagnspromenad och enkelt få hem det.

Någon av er som fattat poängen med att storhandla? Det enda jag kommer på är att man inte kan lura sig själv. Det är dyrt att äta...

Men jag har faktiskt skaffat mig vuxenpoäng jag hellre vill ha idag också, har nämligen köpt ljung till balkongen. När jag tittar ut nu ser jag inte de vissnade, ynkliga tomatplantorna som fram tills idag har prytt (?) balkongbordet, utan klarlila, frodiga ljungplantor. Vackert som bara va!

3 kommentarer:

Anonym sa...

äh, strunt i vuxenpoäng, gör vad som känns bra! Å storhandla BLIR billigare i längden, det har jag läst nånstans!:) Men kanske du missat pointen med inköpslista och det att hålla sig till den?? Och inte bara gå runt hylla från hylla och köpa vad som ser gott/intressant ut???;)

hälsningar: en klok lillasyster

Netta sa...

vi veckohandlar och jag håller med hanna, det BLIR billigare i längden. men jag är ganska duktig på att hålla mig till listan, det är nästan så att jag lämnar bort en del bara för att jag i affären tycker att vi klarar oss utan eller inte orkar gå tillbaka efter nåt jag glömt till andra ändan av j:stads nyss förstorade market. men visst impulshandlar jag ibland. t.ex. är det farligt att gå till lindex eller kappahl... :-)

Mia sa...

Åh, hanna och netta, ni är så kloka! Det är bara det att jag brukar hålla mig till min mentala lista hur bra som helst om jag ska ha typ fem saker, men ju längre listan är, desto större är risken att jag lägger till sånt som jag kommer på i affären att "borde" finnas på listan...