lördag 15 september 2007

Allmänbildat

Ärligt talat alla ni som gått i gymnasiet - hur mycket minns ni? Kommer ni ens ihåg allt man lärde sig? Lilla syster Amanda, nybliven gymnasist, håller på med att svara på en lång rad frågor till en hissa-bildkavalkad och jag blir lite oroad när jag märker hur lite jag skulle kunna svara på (utan Google eller Wikipedia)... Räck upp en hand alla som kan redogöra för t.ex. "Diktaturens ansikte (Latinamerika 1970-talet)", "Tet-offensiven", "Biafra - analysera hungermekanismen" eller "Kulturrevolutionen". Ni som studerar eller har studerat hissa räknas inte.

Allvarligt, tänk vilken allmänbildning man hade när man blev student! På vissa områden är jag tack och lov mer bildad efter x antal år som HF-studerande, men på andra (exempelvis matte, biologi, finsk grammatik...) vet jag väldigt mycket mindre... Borde kanske plocka fram gymnasieböckerna igen. Eller snegla på lilla systers svar på hissafrågorna...

6 kommentarer:

Anonym sa...

tet-offensiven är den där offensiven i Vietnamkriget som en av ungarna i den svenska filmen Tillsammans är uppkallad efter. :)
Att Biafra var en hungerkatastrof kommer jag också ihåg, dock minns jag inte att vi skulle ha pratat om den i gymnasiet. Pappa brukade däremot alltid prata om de stackars Biafra-barnen när jag var liten och gnällde på maten.
Kulturrevolutionen har jag hyfsad grundkoll på, tack vare att jag läste en bok om den kinesiska ettbarnspolitiken för några år sedan.

Men visst glömmer man oerhörda mängder av allt det man tryckte in i huvudet i gymnasiet! Tysk grammatik är ett utmärkt exempel, har jag kommit till insikt om.

Mia sa...

ika: Ja, det var ungefär det jag också hade att säga om Tet-offensiven. :) De andra ämnena kunde jag väl placera någotsånär i historien, men inte berätta något desto mer om...

Anonym sa...

Jag är helt borta... Kommer inte ihåg mycket från gymnasiet, läste till proven, skrev bra på proven, glömde sen... Visst har man blivit mer allmänbildad inom en hel del områden under de senaste åren, men väldigt mycket av all den allmänbildning man fick i gymnasiet är nog borta, i alla fall för min del...

Anonym sa...

Jag brukar tänka vad mycket man skulle kunna om man kom ihåg allt man lärde sig...

Mamma Linda sa...

Jag är nog inte så allmänbildad längre. :-) Jag hör också till dom som läste, tentade och glömde. Kanske inte allt, men nog en stor del. Onödiga små detaljer, dom minns jag desto bättre. ;-)

Förresten Mia, nu har jag "på riktigt" igång min allmännare blog (stavas det blog eller blogg på svenska?), så välkommen! :-)

Netta sa...

så du bloggar också! kul! själv har jag ju bloggat lite mera den senaste tiden och hoppas kunna hålla ångan uppe. eller så förblir jag en periodbloggare.
jag anser mig vara relativt allmänbildad, men de där historiska händelserna du skrev om var nog ganska obekanta. och säkert har även jag glömt MASSOR från gymnasietiden.