söndag 16 juni 2013

På, över och under Themsen (UK 8.5, del 2/2)


Det får vi väl inse med en gång - jag är inte skicklig på att fota skarpt i dunkla tunnlar under floder. Men bilden måste med, för något annat har jag inte för att bevisa att jag har promenerat under Themsen. Efter lunchen på Greenwich market fortsatte vi alltså ner under vattnet - det finns alltså en gångtunnel från 1800-talet under Themsen. Det kändes inte så mycket mer spännande än att gå i en tunnelbanetunnel, men det passade onekligen väldigt bra in på dagens tema "On the river, under the river, over the river". Vi återkommer till det där med over...

Här blir det lite rörigt i mitt minne ett tag, och till min stora irritation kommer jag inte riktigt ihåg hur vi rörde oss. Vi gick och vi tog nåt tåg, men bara korta sträckor. Kanske skulle jag kunna räkna ut det med hjälp av lite googling, men det är kanske inte värt det... Störande ändå. Vi kom oss alltså på ett eller annat sätt till Londons andra affärsdistrikt, Canary wharf i Docklands. Precis som i City of London var klädkoden definitivt business... Det var ett fascinerande område, så annorlunda mot gröna, anrika Greewich - inte en plats jag skulle ha någon lust att vistas på dagligen, men intressant att se, även om det var en snabbvisit.

Någon annan som associerar till Momo och kampen om tiden..?

Vi tog oss vidare. Nånstans. Igen - kommer inte ihåg hur vi rörde oss och stör mig fruktansvärt mycket på det. 



Men det vi ännu skulle göra var ju att ta oss över floden, och för att göra det tog vi oss till Emirates Airlines, som förvirrande nog inte är ett arabiskt flygbolag, utan en linbana som byggdes inför OS ifjol - och numera egentligen har en ganska liten funktion. Det lär finnas pendlare som använder den för att komma över floden, men de flesta som åker är nog turister som gillar utsikt. Som vi, då. Det rekommenderas också! Åtminstone för den som inte är höjdrädd...





När vi (bokstavligen) landat tog vi oss vidare till Limehouse, där vi satte oss på den arge kockens pub/restaurang och drack ginger ale (inte så gott) och sammanfattade dagen. Den här gången fanns det inte så mycket kunskap att sammanfatta, men däremot upplevelser. När vår lärare skyndat iväg gick vi en bit längs floden och bestämde oss sen för att ta en båt tillbaka in mot centrum istället för tunnelbanan. Det tog längre, men det var roligare, och vi fick åka under Tower bridge en gång till...

Sen hände inte så mycket mer än middag hemma hos värdfamiljen, så jag avslutar med dagens brännande fråga - vad gör marinsoldaterna ombord på City cruises och vad har hänt med deras egen, förhoppningsvis mer ändamålsenliga båt..?


Inga kommentarer: