tisdag 15 maj 2012

Shakespeare, jungfrudrottningen och kungen med alla fruarna (4.5, del 3)


Några timmar hade vi alltså kvar före Billy Elliott. Vi måste hinna äta och vi måste hinna en sväng till hotellet. Det lämnade fortfarande behagligt mycket tid, så vi bestämde oss för en runda på National Portrait Gallery, som låg alldeles i närheten och som fanns med på min "vill se om det råkar passa"-lista. Visserligen finns storasyster National Gallery precis bredvid, och där finns det säkert mängder av mästerverk, men jag tilltalades av tanken på ett helt museum med bara porträtt. 

Jag har alltid varit fascinerad av engelsk historia, och speciellt av Tudor-kungligheterna - i deras liv finns stoff till de mest bisarra berättelser, och det har använts flitigt i filmer, böcker och tv-serier. Samtidigt är det fascinerande att försöka få syn på människorna bakom myterna. Porträtten är som fönster bakåt i tiden. Vi ser deras ansiktsdrag, kläder och hållning, men ändå filtrerade genom konstnärens ögon och tidsandan. Och just de färger som konstnären penslade på tavlan när drottning Elizabeth I eller hennes pappa Henry VIII (han som avverkade sex fruar) stod modell skulle jag kunna peta på om jag ville (och vågade). Det var riktigt roligt! Förutom Tudor-rummet var det också roligt att se det förmodade porträttet av Shakespeare - möjligen det enda som finns. Just nu hade de också en specialutställning, Imagined Lives, som samlade porträtt av okända människor. Det sätter fantasin i rörelse, och i museibutiken köpte jag en bok där en rad kända författare har fabulerat ihop korta berättelser om människorna på de oidentifierade porträtten.

Ja, det var alltså förbjudet att fotografera. Men Matias gjorde en kupp och och tog fotot ovanför medan han vilade benen på en bänk... Bakom mannen med väskan står "the Virgin Queen", Elizabeth I.

Sedan blev det plötsligt bråttom. Tiden hade gått fort bland de tidlösa tavlorna. Vi skyndade oss att köpa snabba nudlar (som jag delvis åt i farten på väg tillbaka till hotellet, inget bra sätt att bli mätt på) och tog reda på vart vi egentligen skulle på musikal om en inte så lång stund.



Inga kommentarer: