måndag 21 maj 2012

Mot skattkammaren! (5.5, del 2)

Vi hade lekt med tanken att gå till Towern tillsammans med Emma och Daniel på eftermiddagen, men eftersom klockan hunnit bli ganska mycket när vi väl hade ätit oss mätta fick det bli ett av Londons gratismuseer istället - då har man inte förlorat något om man inte hinner strosa runt så länge.  En väldigt sympatisk sak med London är att det är gratis inträde till en mängd museer - det går att ruinera sig på dyra sevärdheter (som säkert också är sevärda), men det går också att se fantastiska saker helt gratis. Vi satsade på Towern och musikalen, men annars levde vi billigt (om man räknar bort mat, ganska anspråkslös shopping och nödvändigheter som lokaltrafik).

Efter en omväg via hotellet för att lämna frukterna av vår förmiddag på rummet tog vi tuben till Bloomsbury och British Museum. Tyvärr visade det sig att museet stängde en halvtimme tidigare än vi hade trott, vilket var ganska snopet även om vi redan från början hade räknat med att hinna se bara en bråkdel. Det här är definitivt ett museum jag vill återvända till - med lite mer tid. Vi strosade runt på avdelningarna med egyptiska, assyriska, grekiska och romerska skulpturer och bara tog in. Med så lite tid försökte jag inte ens använda hjärnan och lära mig något, utan jag bara förundrades av skönheten och tidsperspektivet. Lite förundrades jag också över att samlade skatter från hela världen finns just i London - och vad det berättar om engelsmännens historia. Lite lustigt är det onekligen att till exempel Rosettestenen står stadigt i London, inte på Egyptiska museet i Kairo...


Inga kommentarer: