torsdag 17 maj 2012

Kallt, varmt och shopping i Hammersmith (5.5, del 1)


Egentligen tycker jag det är lite pinsamt att erkänna, men jag visste direkt att billighetsbutiken Primark var på min must see-lista. Tvivelaktig etik och tvivelaktig kvalitet (för hur kan de ha så låga priser?), men ändå - jag är ju svag för fynd. För att vaccinera mig mot överkonsumtion rensade jag ur garderoben före resan så jag säkert skulle ha i färskt minne hur jobbigt det är med överflödiga kläder man inte behöver... När jag googlade på förhand blev jag lite rädd för flaggskeppsbutiken på Oxford Street, som lär vara ett inferno av armbågar och nedtrampade klädhögar i gångarna, så vi tog tunnelbanan ut till Hammersmith istället. Bra val, för inte bara var Primark-butiken trevlig i jämförelse med Oxford Street-butiken (var in dit en snabbis på söndagen - puh!), det var dessutom roligt att se lite av stadsdelen Hammersmith. Jag önskar att vi hade haft mer tid att se omgivningarna lite längre bort från centrum mer!

Det ingick ingen frukost i hotellpriset, så istället blev det morgonmål i farten från kvartersbutiken på morgnarna - minst lika gott och lite roligare. Lördagens morgonsmörgåsar åt vi på en bänk vid Hammersmith, även om jag måste medge att det skulle ha varit mysigare om man inte frusit fingrarna av sig... (Bilden här nedanför ska alltså illustrera hur isande kallt det var den morgonen!)


Jag är nöjd med vår shoppingförmiddag. Jag hittade rätt mycket fynd, men lämnade kvar sånt som var (uppenbart) dålig kvalitet eller som jag inte behövde. Det blev bland annat ett par nya favoritjeans för £ 9 - åtminstone håller de än så länge... Det var en riktigt rolig förmiddag, om än ganska svettig... Det var också i samma köpcentrum som jag köpte mina ombloggade magiska löpartights. Bästa fyndet var ändå våra goda vänner Emma och Daniel som anslöt sig till sällskapet när det närmade sig lunchdags. Nuförtiden bor de i en småstad norr om London, något som vi förhoppningsvis kommer att utnyttja nån gång... Eftersom de inte bott så länge i England ville de gärna komma på lite sightseeing med oss på lördagen - tack för sällskapet, det förgyllde vår dag!


När vi väl kommit oss ut ur köpcentret var vi rejält hungriga, så vi valde matställe utgående från principen "ju snabbare, desto bättre". Det funkade förvånansvärt bra. Det blev en stor pub nära Hammersmith-stationen och jag var glad åt att få beställa något så brittiskt som rostbiff och yorkshirepudding - något jag hade glömt bort att fanns, vilket inte är så konstigt med tanke på att jag inte ätit i Storbritannien sedan 2001. Jag var nöjd och glad, även om min mat var uppvärmd med kanske inte så stor omsorg och resten av sällskapet, som åt hamburgare, måhända åt bättre. Överlag är jag väldigt nöjd med hur varierat vi åt på resan, vi som alltid brukar hamna på hamburgerkedjorna. Den här gången blev det bara en McD-måltid, och det var på Gatwick i väntan på flyget hem. Klart godkänt!

Inga kommentarer: