tisdag 16 september 2008

Det var den sommaren, det

Tack igen. ;)

Gjorde du något i sommar som du aldrig gjort förr?
Ja, om man tar ner det på detaljnivå har jag gjort otroligt mycket jag aldrig gjort förr. Det gör man varje vecka om man har en ettåring springande runt fötterna... Men några saker: jag har aldrig förr åkt linbana i Alperna. Jag har aldrig förr simmat vid Smulterö (eh, jo... det här är vår tredje sommar på gångavstånd därifrån!). Jag har aldrig förr kört en så bra bil som mamma och pappas nya så långa sträckor.

Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov.

Vilka länder besökte du?
Österrike, Tyskland och Sverige. Ja, och Norge en eftermiddag...

Är det något du saknar sommaren 2008 som du vill ha sommaren 2009?
Sol! Mera icke-stadsluft.

Vilket datum från sommaren 2008 kommer du alltid att minnas?
Får väl säga som Ika, förhoppningsvis kommer jag att minnas 15 augusti som blev en ny liten människas födelsedag. Och 22 juni - Arvids första födelsedagskalas!

Största misstaget?
Hade alltför högt tempo på Österrikeresan. Varför, varför kunde jag inte slappna av och ta det lugnt? Skulle ha gjort resan bra mycket skönare... men å andra sidan hann vi med mycket medan vi var där. ;)

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej, tack och lov. Ingenting värt att nämna.

Bästa köpet?
Det här låter lite tråkigt, men det kan ha varit Arvids nya bilstol. I det lilla babyskyddet satt han hoptryckt som en liten räka, och det är kanske inte så konstigt att bilresorna blev mycket behagligare när han fick en större stol...

Vad spenderade du mest pengar på?
Österrikeresan. Eller om det ska vara en pryl: Arvids nya bilstol.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Matias pappamånad i augusti. Strax innan det hade jag hunnit bli riktigt trött på att gå hemma och aldrig få något gjort, speciellt eftersom Arvid var rätt så obalanserad och... svårhanterlig just då. Då var det ganska fantastiskt att först sticka till fjällen med familjen och sedan få gå till Kvarnen och jobba ostört hela dagen!

Vilka låtar kommer alltid påminna dig om sommaren 2008?
Hmm... har inte lyssnat på musik på riktigt så mycket i sommar. Men det får bli Miss Li, Ba Ba Ba, den har snurrat rätt mycket på P3 och det är en låt jag gärna minns... Och så låter den sommar vilken årstid det än är.

Var du gladare eller ledsnare i sommar jämfört med tidigare somrar?
Som förr kanske? Inte ledsnare i alla fall!

Vad önskar du att du gjort mer?
Simmat mer vid Smulterö - vilket perfekt simställe.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Inget speciellt... no regrets faktiskt! Men jag kunde ha varit inomhus mindre.

Favoritprogram på tv?
Skum fråga för en sommarlista faktiskt...

Bästa boken du läste i sommar?

Elin Lindqvist: Tre röda näckrosor, Lene Kaaberböl: Skämmarserien och Alex Mayo: Jobba, jobba jämt.

Största musikaliska upptäckten?

Hur vackert det kan vara med "Concerning Hobbits" som ingångsmusik på en vigsel.

Något du önskade och fick?
Lagom mycket flexibelt arbete.

Något du önskade dig men inte fick?
En klar och tydlig femårsplan för mitt liv.

Vad gjorde du på första dagen på sommarlovet?
Sommarlov... är man hemmamamma har man minsann sommarlov varje dag på hela året! Men förra sommaren hade jag faktiskt något jag skulle vilja kalla sommarlov eftersom jag blev mammaledig 1 juni, perfekt! Även om jag ändå fortsatte att jobba en bra bit in i juni, förutom att jag gjorde det gratis bara för att jag ville ha det gjort... :)

Finns det något som skulle gjort din sommar bättre?
Klarhet om framtiden. Bo, jobba, allt sånt.

Hur skulle du beskriva din stil sommaren 2008?
Dressed down. Och när dressed up: aningen preppy.

Vad fick dig att må bra?
Fjällen. Att jag (faktiskt) motionerade en del. Vilket jag har kommit ifrån nu... borde verkligen skärpa mig nu när jag tänker på det!

Vem saknade du?

Av någon anledning har jag saknat min faffa och fammo speciellt mycket mot slutet av sommaren. Önskar att de hade fått se Arvid springa runt och busa.

Sommarens sötaste?
Arvid förstås. Men visst finns det många starka kandidater i bekantskapskretsen.

Sommarens hetaste?
I betydelsen hetaste resmålet: München! Just ja, skulle ju blogga lite om München... men den staden blev jag kär i direkt. Vill absolut dit igen!

Sommarens besvikelse?
Brevet som låg och väntade på oss när vi kom hem från Österrike: dags för oss att flytta ut från lägenheten med stans bästa utsikt. Inte omedelbart (uppenbarligen, eftersom jag fortfarande kan titta upp och se ut över Metviken), men småningom. Timingen var ju inte heller den bästa - precis när vi kom hem och andades ut efter en 10-dagarsresa...

Sommarens bästa?
Friden i Vuoggatjålmefjällen.

Sommarens snällaste?
Anders och Ylva, gästvänligast i Luleå!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, har du läst ut hela Skämmarserien nu? Jag vill veta allt om vad du tyckte! kom hit och berätta nån dag!

Mia sa...

ika: ja, nästan... det var en sanning med en aning modifikation. Håller nämligen på med Skämmarkriget just nu, så jag läste inte hela skämmarserien i somras... :) Kommer gärna och berättar! :)

Anonym sa...

Flinar åt ditt bokval. Vet två små som skulle hålla med dig!