torsdag 31 oktober 2013

Roma

Och förstås sitter jag och googlar lite onödigt ofta på Rom när jag egentligen kunde rätta prov. Det hör liksom till... inte många veckor kvar, wohoo! Det jag tycker allra bäst om är att hitta helt vanliga bloggar av helt vanliga bloggare som varit på liknande snabbvisiter i Rom - då kan jag sitta och tänka mig in i hur bra det kan bli. Den här bloggen till exempel visade att det kan vara varmt och vackert i november!

Annars blir jag mest stressad av att läsa researtiklar om Rom - det förekommer lite för många meningar som "två dagar är alldeles för lite för att se Rom" och "Rome wasn't built in a day and shouldn't be seen in one either" och "10 absoluta måsten i Rom". Huuuh. Andas ut. Precis som när vi var på långhelg i London förra året (då hade i också 2½ dag på plats) får vi helt enkelt läsa på prioritera lite redan på förhand. Visst låter det ju sådär härligt avslappnat att bara åka dit och göra det som faller en in... men det lämpar sig nog bäst för en annan personlighet än min. För i Rom tror jag nämligen det finns ungefär tusen saker som kan "falla en in" och verka roliga och trevliga och fascinerande. Bättre då att ha tänkt ut ett par alternativa planer på förhand. Jag gissar att enda sättet för mig att slappna av och bara leva la dolce vita är att välja bort, välja bort och välja bort igen redan på förhand - för om det är något jag är usel på är det att spontant välja bort potentiellt intressanta saker. Bättre då att få det överstökat här hemma...

För övrigt har mammas blogginlägg med etiketten Rom 2012 blivit högintressanta! De var där lite längre än oss, men annars har jag på känn att vårt upplägg kommer att likna deras ganska mycket... känns sådär lagom äventyrligt att vandra i mamma och pappas fotspår, men faktum är ju att det är efter deras resa som jag på riktigt fick lust att själv se den eviga staden. Det tackar jag för!

Cambridge i maj - vilket osannolikt bra reseår 2013 är!

Inga kommentarer: