fredag 18 oktober 2013

Persilja och en massa lärare


Vilken rivstart efter höstlovet! Onsdag lärarmöte, torsdag mentorsgrupp, och idag visserligen bara en helt normal jobbdag, men sedan  lärarföreningens höstfest på kvällen. Mycket pedagogisk kortvecka alltså. Inget fel på det, men det känns inte heller helt fel att låtsas att det är höstlov igen och sticka till Tammerfors imorgon bitti! Några fler läxförhör hade jag hoppats hinna rätta innan helgen slog till, och några fler lektioner hade jag tänkt fundera ut. Det hjälps inte. Det får måndagen bjuda på. Nu tar jag ledigt.

För övrigt skördade vi gräslök och persilja ur blomrabatten idag. Det kanske börjar vara på tiden när snön börjar täcka in trädgården, men till vårt försvar är det kanske lättare att glömma bort sånt man inte själv ansträngt sig för att få fram. Vi skördar där vi inte sått, om man vill vara lite biblisk...

Men nu till en fråga som inte är retorisk, utan jag vill faktiskt ha ett svar. Vad är det där gröna till vänster på bilden? Mattus sa att det smakar som persilja men sötare, själv hann jag inte smaka, för när jag kom hem igen var det redan nerfruset. Och själv skulle jag inte ens ha plockat in det, jag trodde att det var blad som tillhörde nån utblommad blomma... Gröna fingrar jo. Men jag hoppas det är något ätbart eftersom det nu ligger i vår frys..?


3 kommentarer:

Eva sa...

Körvel (eller bladpersilja) skulle jag gissa

Ika sa...

Det kan vara koriander också, den brukar vara förvillande lik slätbladig persilja. Jag är helt såld på koriander numera, men i början tyckte jag mest att den smakade tvål. Ibland kallas den tydligen för Asiens persilja.

Testa att köpa hem färsk koriander (absolut inte den ur kryddburkshyllan, den smakar helt annorlunda) och jämför smakerna. :)

Yvonne sa...

Slätbladig persilja, tror jag. Kanske samma som bladpersilja?