tisdag 26 juni 2012

Skriva

När jag försökte kyla ner hjärnan och rädda den från överhettning på grund av packning satte jag mig ner en stund med tidningen Skriva. Som jag anade fanns där en hel del som inte var riktat till mig som hobbybloggare, lärare, vardagsskribent och bokläsare, men visst fanns det intressanta artiklar också. Om man verkligen skulle drömma om att ge ut en bok innehåller tidningen säkert mycket matnyttigt, men jag lärde mig också saker om berättarteknik som är bra att veta om man ska undervisa om litteratur.

Det som fascinerade mig mest var just att tidningen var så nischad. Den försökte inte rikta sig till alla som tycker om böcker, eller skriver lite för skojs skull. Den riktar sig till läsare som vill skriva en bra roman och ge ut den, inget trams. Och just därför tycker jag att jag fick en inblick i hur författare jobbar - till exempel tipsade Majgull Axelsson om hur man lyckas med sin roman, och deckartemat bjöd bland annat på handfasta instruktioner i "Fem steg till en fängslande intrig". Att titta in bakom kulisserna är alltid roligt, och det här är kanske det närmaste man kommer som bokslukare.

Inga kommentarer: