måndag 29 januari 2018

2017 (del 2)

Vi fortsätter vår throwback till 2017!

April

Äntligen kunde Edvin ha sitt efterlängtade sjuårskalas för kompisarna, nästan en månad efter själva födelsedagen. Vi började på allvar planera Tillsammanslägret som skulle gå av stapeln på Humle i juli och jag träffade för första gången pappas kusin Lisa från Ottawa. Det var kul att se bekanta släktdrag och inse att de kanadensiska släktingarna jag hört talas om faktiskt finns på riktigt! En lastbil mejade ner folk på Drottninggatan i Stockholm, vilket tillsammans med vårens attacker i London och Manchester placerade ett mörkt moln över våren.


Desto roligare var det att fira förlovningskalas för syster Amanda och hennes Mathias! Snön vräkte ner hela april och det var ingen vår alls i luften, men jag tyckte mest det var lustigt. Påsken var förkyld, men annars alldeles utmärkt. Ylva och Anders och deras barn kom från Sverige för att fira påsk med oss, och det gjorde vi grundligt med påskhäxor och mängder av godis.


Jag stack iväg till Helsingfors en helg och förenade nytta med nöje. Det var seminarier om litteraturpedagogik, men också pjäsen Tove på Svenska teatern, konst rakt in i hjärtat på Ateneum och skönt söndagsflanerande tillsammans med Erika innan jag tog tåget hem igen. Sedan avslutade vi april genom att fira valborg med söndagsskolutflykt i virvlande snöyra!


Maj

Det blev maj, och första maj firade vi i Purmo. Vi hälsade bland annat på mommo och moffa. Det tror jag kan ha varit sista gången vi hälsade på medan mommo bodde hemma, men det visste vi förstås inte då.


Jag tog med mig Arvid och Edvin på familjelördag på Wasa teater och såg Aladdin. Dessutom shoppade vi loss på legobutiken PiiPoo, hälsade på vänner och hade överlag en strålande dag, men vi var också till sjukhuset där mommo hade lagts in på grund av en infektion dagen innan.


Matias och jag anlitades som förlovningsfotografer för A&M i en skogskant i Överpurmo. Maj var en karusell av vårfester, utflykter och avslutningar och vid ett tillfälle lyckades jag ta med Edvin till hans musiklekisvårfest en timme för sent, lagom till slutet... inget som inte kunde lösas med ett cafébesök. Morsdagen firade vi med morsdagslunch i Zion i Purmo och Edvin började spela fotboll. Vi gick på orienteringsskola, Arvids klasskväll på brandstationen, gospelkonsert och... en massa annat.



Juni

Juni innebar skolavslutning och SOMMARLOV! Det betydde att Edvin avslutade sitt år på förskolan och Josef avslutade sin tid på småbarnsavdelningen, så lite sentimentalt blev det allt. Jag började lovet med att röja i klassrummet och jobba undan lite, men dessutom blev mommo sjuk igen och den här gången så allvarligt att vi var osäkra på om hon skulle klara det. Det gjorde hon, men efter den gången på sjukhus har hon inte längre varit i tillräckligt bra skick för att kunna bo hemma ens i intervaller, utan bor numera på Purmohemmet. Arvid och Edvin inledde sin sommar med ett efterlängtat barnläger på Humle - det första för Edvin!


Vi åkte iväg på bilsemester till Sverige: Stockholm-Kolmården-Jönköping-Tom Tits i Södertälje. Det var intensivt men roligt! Mina favoriter på resan var att hälsa på våra vänner i Jönköping för första gången, se elefanter och få en glimt av sommar-Stockholm.


Jag provade ut och beställde nya glasögon, vilket kändes ganska revolutionerande efter elva år med mina gamla glasögon, de första och enda jag någonsin haft... Planeringen av Tillsammanslägret fortsatte och jag tog nya tag med träningen igen. Arvid fyllde tio år och därmed kunde vi också fira tio år som föräldrar! Vi börjar känna oss ganska vana vid det här laget.

Inga kommentarer: