lördag 27 januari 2018

Presidentval. Imorgon. Kör!

Jaha, snabbfotad som man är sitter jag som bäst och funderar över vem jag ska rösta på imorgon. En magkänsla har jag väl haft rätt länge, men att verkligen läsa in mig och bestämma har jag lämnat till "senare". Senare är kanske nu, ifall jag tänkt gå och rösta imorgon... Tänker att jag ännu borde ta mig tid att se lite av Yles svenska valdebatt som sändes häromdagen, men vi får se. Rätt mycket har jag ändå hört om den via tidningar och radio, och så, hrm, lockar det kanske liiite mer att se ett avsnitt av The Handmaid's Tale.

Nu har jag i alla fall läst runt lite och äntligen fyllt i Yles valkompass. Några tankar:

1. Det är påfallande få frågor Laura Huhtasaari (för icke insatta: populistpartiet Sannfinländarnas kandidat) har lyckats motivera. Det känns lite som att hon suttit och gissat utan att egentligen kunna grunda sig på något resonemang. Aldrig att jag skulle rösta på en presidentkandidat som inte ids/kan/vill motivera sina svar, även om hennes åsikter skulle sammanfalla med mina. Tur att de sammanfaller ytterst lite med mina åsikter, så inget dilemma där.

2. Många av kandidaterna svarar hemskt lika och ligger väldigt nära varandra när valkompassen jämför hur väl deras svar överensstämmer med mina. Betyder det att de (nästan) alla är väldigt mainstream, eller är det så att de flesta helt enkelt är ganska sansade människor med åsikter som inte sticker ut åt något håll? Överlag är det rätt många av kandidaterna jag skulle kunna acceptera som president. Inte alla dock. Inte alla!

3. Allt det här med att Sauli Niinistö sitter så säkert att det knappast blir en andra omgång och att folk kanske inte ens ids gå och rösta. Är det verkligen så? Vad är det som gör att han sitter så stadigt? Kommer valdeltagandet att bli lågt eller kommer folk att ta sig i kragen och rösta ändå? Jag tycker det ska bli hemskt intressant att se. Niinistö har inte på något sätt misskött sig och han verkar kunnig och kompetent när det gäller utrikespolitik, men samtidigt tycker jag han har varit rätt så anonym när det gäller värdefrågor. Eller så är det jag som missförstått och förväntar mig ett ledarskap presidenten inte ska ha i Finland idag. Kanske.

Intressant ska det i alla fall bli imorgon kväll. Och - kom ihåg att rösta!

Yles valkompass

Inga kommentarer: