måndag 16 maj 2016

Sommarlördag i Helsingfors


Mer vi gjorde i Helsingfors:
Vi tittade in i Tempelplatsens kyrka eftersom den nästan var på vägen mellan vår lägenhet och nästan allt annat. Koppartaket och bergväggarna var annorlunda och stämningsfulla på sitt sätt, men allra mest förvånade vi oss över den enorma (enorma!) anstormningen av asiatiska turister. Jag förstår inte riktigt varför just den kyrkan..?

Vi återvände till Akademen.

Vi åt lunch på Stockmann Café. Det kan jag iofs rekommendera, för det är familjevänligt, bra mat och mycket att välja på. Men den här gången var det Josef som krisade och flera som krånglade och min pasta carbonara hade varit jättegod om den inte hade hunnit kallna helt innan jag lyckades smaka på den. Jag kan ha fått kämpa tillbaka tårarna där ett tag.


Vi åkte spårvagn till Borgbacken för att åka gratiskaruseller. Tja, förutom utsiktstornet Panorama är det ju mest småbarnskaruseller som är gratis, men det funkade eftersom vi kommit överens om det på förhand. Det räckte bra eftersom vi ändå inte ville vara där mer än nån timme, och de hittade ett par åk som de tyckte om. Och så bra grej att de faktiskt bjuder på både inträde och tio attraktioner!


Och sen var det dags för följande kris (pollenchock för en och sexårsdrama som jag inte minns orsaken till för en annan) och det började bli dags att ta spårvagnen tillbaka. Sen hämtade vi mat som vi åt i lägenheten och tog en välförtjänt tidig kväll. Vi var hur som helst väldigt nöjda med att ha fått ännu en sommardag i Helsingfors - mycket roligt hann vi med trots allt!


Inga kommentarer: