onsdag 18 maj 2016

Inte sol, sol


Jag inser att den som tittar in på min blogg då och då kan få intrycket av att maj månad 2016 är en solig, somrig, grönskande historia. Grönskande är den kanske, men alla soliga bilder är nog från kristi himmelsfärdshelgen i Helsingfors! Här kommer ännu fler. I verkliga livet har vi klätt oss i mycket stadiga kläder ikväll när vi gick på vårfest på dagisgården. Det regnade bara lite, och det var faktiskt över förväntan mysigt att sitta på picknickfilten och äta kex. Sedan var det också väldigt skönt att dra på sig torra yllesockor och varma mjukisbyxor när vi kom in...


Mina sista Hesabilder är från en vacker söndag morgon på Sandudds begravningsplats. Det var inte direkt så att vi hade planerat in en gravgårdspromenad (även om det kan rekommenderas!), men vid det laget hade vi flyttat bilen till en parkering på Sandudd och fick en söndagspromenad på köpet när vi packat ihop i lägenheten och skulle gå till bilen. (Okej, söndagspromenader utan kappsäck är bättre än söndagspromenader med kappsäck, men är det tillräckligt vackra omgivningar, så...)


Det var fascinerande annorlunda än de oftast ganska slätstrukna österbottniska trädgårdarna - liksom lite mer allting. Mer pompa, mer kreativitet - och fler prickiga gravstenar! Jag och storbarnen gick runt och tittade och pekade, men vissa andra hade siktet inställt på bilen och tyckte vi gick alldeles för ineffektivt. Kan inte säga att det kvalar in som en kris, men kanske som lite grus. En strålande början på dagen blev det i alla fall, i minst två bemärkelser!


Sedan körde vi iväg till Tavastehus för att spana slott. Mer om det en annan gång. Just nu är jag övertygad om att meningen med mitt liv är pyjamas, smörgås, soffa och ett (par) avsnitt Modern family... over and out!

Inga kommentarer: