fredag 1 april 2016

Så var 2015 (del 1/4)

Det börjar faktiskt bli rekordsent att göra en årsöversikt över 2015 när en fjärdedel av 2016 redan har gått. Jag vet. Men jag tycker verkligen det är jätteroligt att kunna bläddra flera år tillbaka och känna efter hur de åren var! Så vi kör i alla fall, så här den gryende våren till ära. (Men tack och lov att vi har foton och bloggen, för min spontana tanke om januari 2015 är - absolut ingenting. Ingen aning om vad som hände då. Ni ser - årsöversikterna behövs!)

Januari 2015

First things first: Jag var mammaledig med Josef (4 månader ung!) och stortrivdes med det. Matias jobbade på, Arvid gick i ettan och Edvin i dagklubben. Det var våra vardagar. På jullovet hade vi dragit igång en sovrumsrenovering som inte blev klar på jullovet, så vi sov i vardagsrummet rätt så länge - vilket var förvånansvärt mysigt! Jag fick en impuls och hoppade på en spanskakurs - det var roligt att återuppliva den lilla spanska jag hade gömt långt bak i hjärnan, men själva kursen var kanske inte så spännande.

Syster Amanda stack till Australien för att backpacka. Själv tog jag med Matias och Josef på en snabbvisit till Helsingfors medan Arvid och Edvin sov hos fammo och faffa (för sista gången med fammo, skulle det visa sig, men det visste vi förstås inte då). Vi gick på lille Leanders barnvälsignelse och jag hann med ett par Vasavisiter. Vi turades om att vara sjuka, men vackert vinterväder hade vi!



Februari 2015

Februari fortsatte året ungefär som januari börjat - en behaglig lunk med mammaledighet, barnfamiljsvardag och sovrum i vardagsrummet. Det var verkligen en skön vinter vi hade - så mycket bättre än det stressiga och tunga vintern 2014! Arvids läsande lossnade och han började läsa mer och mer på egen hand - också annat än serietidningar. Jag försökte komma igång med lite träning och tyckte det var riktigt roligt.

På sportlovet bröt vi av vardagen med en resa till Ylva och Anders i Norrfjärden. Vi planerade mycket löst, eftersom storken skulle leverera en lillebror till huset ett par veckor senare, men vi hann hälsa på först! På vägen dit pausade vi vid snöslottet i Kemi och i Norrfjärden njöt vi stort av vintersol och lediga dagar. Genast när vi kommit hem blev det Onnis runda för både Arvid och Edvin.




Mars 2015

Hurra för Edvin som blev fem år! Han fick fira med sitt livs första kompiskalas - förutom släktkalaset som förstås hör till. Josef blev ett halvår och utvecklades i rasande fart. Han började smaka på riktig mat och blev allt rörligare på golvet. Våren närmade sig, och även om vi hann skrinna lite till i rinken vid skolan blev det ändå dags att ta fram cyklarna istället så småningom. Dags att beställa en ny cykel till Arvid också för den delen, för den gamla hade varit hopplöst liten redan hösten före.

Vi njöt av vårsolen, välkomnade Amanda hem från Australien och barnen fick en ny liten kusin i Sverige. Vi hittade flygbiljetter som var så billiga att vi inte kunde låta bli att pricka in en Englandsresa för hela familjen i juni. Mot slutet av mars böt vi roller så att Matias var föräldraledig resten av terminen, medan jag skulle jobba som lärarvikarie. Det började blygsamt med inhopp lite här och där i slutet av mars, men småningom fick jag lite längre vikariat. Ja, och sovrummet blev klart så vi kunde flytta in - jättenöjda med att få sova i ett fräscht och vilsamt rum!




Inga kommentarer: