lördag 16 november 2013

Två porträtt



Bio! Igår gjorde jag faktiskt något annat än att falla i fredagskoma när jag kom hem - jag lyckades komma mig iväg på bio med Karin. (Jubel och applåder!)  (Karin var jag för övrigt med på min allra första biofilm, så hon är faktiskt historiskt biosällskap - Waterworld med Kevin Costner gjorde stort intryck på oss den gången.) Vi såg Diana, och var inte imponerade. Visst är den lite intressant om man gillar England och/eller kungligheter, men den var nog väldigt... platt. Kändes som om filmskaparna hade varit alltför ängsliga för att på riktigt våga göra en bra film av en personlighet som Diana - det kunde ju ha blivit hur bra som helst, men nu blev det bara... jaha, he va he. I slutet höll den på att lyfta, men då slutade den istället. Trevligt ändå att gå på bio, träffa Karin och äta Draculapastiller.

Men visst, se den! Men den är ingen "måste se på bio-film", definitivt inte.

Ett annat porträtt av en verklig person som jag sett på sistone är Karol, som handlar om Karol Wojtyla, alltså påven Johannes Paulus II. Det var ingen stor Hollywoodfilm och kändes här och där lite amatöraktig, men ändå gjorde den ett betydligt större intryck på mig. Dianafilmen är det mycket möjligt att jag helt glömmer bort, men Karol tror jag att jag kommer att minnas.

Inga kommentarer: