torsdag 3 januari 2013

Mitt 2012, första halvan

För alla som inte redan fått överdos av alla årskrönikor i bloggvärlden - här kommer nu äntligen min första del. 

Januari

Året mjukstartade med en samling blandade vikariat, men blev intensivt i mitten av januari, när jag började vikariera (en månad framåt) i en livlig etta. Så trött har jag nog aldrig varit av något jobb varken före eller efter det! Och jag konstaterade att jag nog trivs bäst med att jobba med lite äldre elever/studerande... Småbarnstålamodet behöver jag spara till mina egna barn. Båda barnen fortsatte hos dagmamman, och Arvid fortsatte med dagklubb ett par dagar i veckan. Det var presidentval, och vi tog barnen i pulka och gick till röstningslokalen en vintervacker söndag. Månaden innehöll ingenting dramatiskt, utan mest bara vardag, jobb och en rejäl dos trötthet.


Februari

Februari var också en vardagsmånad, åtminstone till största delen. Mitt intensiva vikariat i ettan fortsatte i halva februari, och efter det fortsatte jag hoppa in lite här, lite där. Fortfarande tyckte jag det var mera intressant än jobbigt att arbeta på det sättet. I presidentvalets andra omgång valdes Sauli Niinistö till president. Edvin började experimentera med ord, något han inte ägnat sig speciellt mycket åt förr. Arvid och jag gick på JKG:s föreställning Ronja Rövardotter. I slutet av månaden blev det sportlov och vi packade ihop oss i bilen och körde iväg till Norrfjärden för att hälsa på Y. och A. Vi såg på isslottet i Kemi, jag åkte slalom, vi strosade på stan i Piteå och Luleå, och däremellan slappade vi och njöt av livet.


Mars

Mars inledde vi med att komma hem från vår sportlovsresa och börja ordna inför Edvins födelsedagskalas. Edvin fyllde två år och jag blev sentimental. Han började prata mer och mer. Jag passade på att skida en del i det vackra vårvintervädret. På jobbfronten fortsatte jag med inhopp. En del jobb lediganslogs, jag sökte och blev besviken. Vi bokade en långhelg i London till maj och jag hoppade nästan jämfota av iver.



April

April inleddes med Stilla veckan, och vi firade påsk med sol i en skogsbacke, påskhäxor och dressyrtävling(!). Mattus åkte på jobbresa till Stockholm. Vintern ville inte ge sig, och det hände sig med en vecka kvar till maj att jag fick köra hem från Vasa i snöslask och snöyra. På jobbfronten intet nytt. Vappen/valborg firade vi med att hänga tvätt och fylla i blanketter.


Maj

Mattus och jag lämnade barnen i våra föräldrars ömma vård och reste till London. Jag bloggade om de fyra dagarna resten av månaden. Vi tapetserade om i köket och jag blev först lite skeptisk, sedan nöjd. Mattus och jag gick på Pleppo på Wasa teater. Shane Claiborne besökte Betania. Lärarvikariaten blev färre, men det vägdes upp av språkgranskningsjobben som flödade in. Jag började få en sten i magen när jag insåg att höstterminen skulle fortsätta lika osäkert. Arvids älskade dagklubb hade avslutning och Y. och A. kom på snabbvisit till Finland.


Juni

Lillebror Johannes fick yrkesexamen och firades. Vi spanade bilar i Tammerfors och Nyland och kom hem med en Audi. Vi anlade ett jordgubbsland, som gav oss en blygsam men jämn ström av gubbar ända till september. Amanda flyttade hem från Malmö. (Hurra!) Det var kallt, men vackert. Jag tampades med både byråkrati och överblivna jobbuppdrag från maj. Jag njöt inte så mycket av den här månaden, trots sommar och vackert och allt. Arvid fyllde fem år på midsommaraftonen och jag var stolt som en tupp (höna?). Vi firade med frukostpicknick på Fäboda och flera kalas. På midsommardagen fick vi vara med på ett vackert midsommarbröllop. Vi bestämde oss hastigt och lustigt för att åka till Stockholm, och så gjorde vi det.

1 kommentar:

Yvonne sa...

Ser fram emot fortsättningen! Kanske du fortsätter slalomåkningen i år? Jag kan komma med och hålla mig i pulkabacken med pojkarna(om ni inte far så förskräckligt långt bort...)Annars blir pulkabacken vid Blomsterängsbacka lika fin som fjol, minst!