tisdag 4 december 2012

En julklapp som får öppnas nu. Eller sen.

Vårt "stora" köp vid Ikea på hemvägen förra veckan var förresten en byrå. Rymlig, praktisk - åh, jag blir alldeles darrig i knäna av förväntan när jag tänker på hur mycket SAKER som kommer att rymmas in där. Fin är den dessutom; vi har blivit vuxna och köpte den vi ville ha, inte den billigaste.* Vi ursäktade den med att det är vår julklapp till varandra. Det behöver ju inte nödvändigtvis utesluta andra julklappar om man nu råkar hitta nåt bra...

Men. Det finns ett men. Den ska förstås skruvas ihop. Och inte bara det. Där byrån ska stå, står nu ett utomordentligt onödigt skrivbord. Så innan vi får skruva ihop vår julklapp behöver följande göras:

1. Demolera ett berg av ostrukna skjortor, bortglömda leksaker och rena lakan för att överhuvudtaget hitta skrivbordet. Grävmaskin kan vara nödvändig.
2. Hitta logiska platser för bergets alla beståndsdelar.
3. Hitta nånstans att förvara skrivbordet.**
4. Skruva isär och få skrivbordet till vart-det-nu-ska.
5. Äntligen - ta itu med Ikeas skruvanvisningar...

Vi får se. Mitt tidsoptimistiska jag tänker att kanske till helgen, mitt mer realistiska jag är nöjd om det sker före jul. Och om det blir i februari eller till sommaren är det väl ingen som är förvånad för det heller.


* Men tja, det vi valde bland var i och för sig fortfarande Ikeas standardurval...

 ** Utomordentligt onödigt just nu, men om vi någonsin får oss ett hus som är större än 83 kv... Jag gillar faktiskt skrivbordet. Jag hittade det f.ö. i soprummet under en av våra Stockholmssomrar, enda felet var att det var fel ihopsatt. Helt huvudlöst.

2 kommentarer:

Netta sa...

Vilken byrå har ni köpt då? Du måste ju länka! ;-)

Mia sa...

Det blev en vit hemnes, den här: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50067168/