lördag 29 december 2012

2012-listan

Årskrönika har jag sett fram emot att skriva i flera månader redan. Det brukar vara roligt att tänka tillbaka på sitt år och reflektera lite över höjdpunkter och - tja, bottennoteringar. Och framför allt är det väldigt roligt att läsa dem efteråt, när man hunnit glömma lite vad som hände vilket år. Roligt också att ha årsöversikter för mina barns första år - även om det inte i första hand handlar om dem och deras utveckling. Om något händer mig, eller ännu värre, oss båda, hoppas jag innerligt att någon är tillräckligt klok för att skriva ut min blogg, eller åtminstone årskrönikorna, till barnen. Så värdefulla tycker jag de är. Att skriva en sådan rekommenderas för alla - med eller utan blogg!

Jag ska småningom ta itu med årskrönikan, men det kräver lite tid och koncentration. I väntan på att sådant ska dyka upp fyller jag i nyårslistan som jag också har fyllt i ett par gånger förr. Kopiera gärna, jag vill gärna läsa om andras år!


Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?
Gick på West end-musikal i London. Gick på Purmorevy. Klippte barnens hår själv. Anlade jordgubbsland. Kämpade med a-kassans blanketter. Firade jul i utlandet.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, jag tror det här var ett mellanår i min närmaste krets. 2011 kom några barn, och 2013 är det ett par på kommande, men inga 2012. Eller, ursäkta om jag glömmer någon? Känner mig inte helt skärpt.

Dog någon som stod dig nära?
Inte så nära. På juldagen dog Sven Willner, fammos storebror. Jag har faktiskt inte träffat honom sedan jag flyttade från Åbo, men han var det sista av fammo och faffas syskon, så med honom avslutades ett kapitel i min släkt.

Vilka länder besökte du?
England och Sverige, och olika delar av Finland. Tja, och Lettland, om det räknas att jag har bytt flyg i Riga... Uppdaterar: Norge också förstås, men bara en snabb avstickare från Arjeplog.

Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Fast anställning och ett eget hus. (Två små önskningar bara - det räcker gott för mig! Heh.)

Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
Jag kommer faktiskt inte ihåg något speciellt datum...

Vad var din största framgång 2012?
Jag undervisade engelska på högskolenivå, jag som aldrig haft egen engelskundervisning på någon nivå alls förr, och det gick hyfsat bra. Roligt var det också!

Största misstaget?
Att prioritera allt möjligt annat istället för att må bra.

Bästa köpet?
Kommer inte på något speciellt den här gången (förra året var min cykel det solklara svaret...) Kanske byrån som fortfarande inte skruvats ihop?

Vad spenderade du mest pengar på?
Ny (läs: begagnad, givetvis) bil i somras - fast vi var förstås två om det köpet!

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Mina barn! På sista tiden har jag känt mig riktigt nykär. De är båda två inne i spännande åldrar, och de är så fantastiskt fina.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
Av logiska skäl kommer jag främst på det jag lyssnat på i december - albumen A very merri perri Christmas (Christina Perri) och Songs for Christmas (Phil Wickham). Annars - musikallåtar. Billy Elliott, Next to normal och Kristina från Duvemåla.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ledsnare. Eller äh, gladare också. Men året som helhet var mer uppförsbacke än en del andra år.

Vad önskar du att du gjort mer?
Skidat, cyklat, promenerat - vad som helst som inkluderar motion och frisk luft. Sånt är bra för mig...

Vad önskar du att du gjort mindre?
Ägnat mig åt byråkrati. Men det var förstås inget jag kunde välja bort heller.

Blev du kär i år?
Fortsatte vara.

Favoritprogram på TV?
Downton Abbey, Work of Art och (fortfarande) Gray's Anatomy

Bästa boken du läste i år?
The Hunger Games (Suzanne Collins), Goodnight Mister Tom (Michelle Magorian) och - för att nu inte bara nämna ungdomsböcker - I vargars följe (Stef Penney).

Största musikaliska upptäckten?
Jag började lyssna på Noah and the Whale och Mumford & Sons.

Något du önskade dig och fick?
Ett flertal trevliga resor och utflykter.

Något du önskade dig och inte fick?
Ett trevligt jobb som är bara, bara mitt.

Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Först jobbade jag, en helt vanlig engelskadag, och på kvällen gjorde Matias (supergod) pizza som vi bjöd åt mamma, Jenny, Johannes och Amanda som kom hit och firade. Nu kommer jag förresten på att jag fick en bok av mamma som jag varit jättesugen på att läsa, fast det inte blivit av ännu.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Fler fasta punkter, framför allt ett fast arbete.

Vad fick dig att må bra?
Fjällen! Och att begrava mig i en bra bok - i pappersform här hemma och som ljudbok i bilen.

Vem saknade du?
Jag svarar som jag har gjort förr - flera av mina vänner som bor alltför långt borta.

De bästa nya människorna du träffade?
Mängder av nya kolleger och studerande i olika sammanhang.

Mest stolt över?
För det första, mina barn. Toppenmänniskor, de där små typerna! För det andra, att jag har kämpat på och gjort så många lärorika och givande jobbsaker under året istället för att bara sjunka ihop i en blöt, arbetslös fläck på golvet i väntan på att "mitt" jobb ska dyka upp.


2 kommentarer:

ett hörn av rymden sa...

Jag lånade din lista, den var bra!

Mia sa...

Vad kul! Ska kika in och läsa när den dyker upp. :)

(Bara så jag inte tar för mycket ära till mig måste jag väl tillägga att det strikt taget nog inte är min lista, utan jag lånade den första gången för flera år sedan... någonstansifrån.)