lördag 21 januari 2012

Fortfarande ett frågetecken

Det är presidentval imorgon. Jag brukar gärna förhandsrösta (så är det gjort ifall jag skulle kidnappas av utomjordingar eller så före valdagen), men den här gången har jag inte gjort det. Orsaken är enkel - jag hade inte bestämt mig. Jag tänkte att till valdagen, den riktiga valdagen, ska jag läsa in mig. Då ska jag ha koll på kandidaternas syften, deras argument, deras erfarenhet och deras grodor. Då vet jag.

Nu sitter jag här och ser på Yles svenska valdebatt samtidigt som jag gör Hbl:s valtest. Jag vet vad de säger, men hur ska jag veta vad de gör? Borde jag fortsätta med att se ett par debatter på finska så man vet hur de diskuterar när de inte är handikappade av språkkunskaperna? Ska man rösta enligt magkänsla eller strategiskt? På en idealist eller en realist? Det känns som om jag pluggar inför en tent som jag försummat alldeles för länge. Imorgon borde jag ha en åsikt, men för tillfället har jag noll koll. Jag är nog en dålig medborgare.

Inga kommentarer: