lördag 7 januari 2012

Ännu mera 2011

Årskrönika i bagaget eller inte, kan ändå inte låta bli att göra en klassisk 2011-lista... för det är ju så roligt. Även om den här bloggen håller på att bli mer än lovligt navelskådande.

Gjorde du något 2011 som du aldrig gjort förut?

Jobbade heltid som lärare längre perioder. Cyklade långt. Var på husvagnssemester.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja, och det är jätteroligt! För att inte tala om att min syster blev förälder.

Dog någon som stod dig nära?

Inte så nära, men under året dog fammos syster, fammos (andra) systers man och faffas syster. Den generationen börjar vara borta, vilket gör att fammo och faffa känns ännu mer avlägsna än de varit.

Vilka länder besökte du?

Vi höll oss i Finland och Sverige.

Är det något du saknar år 2011 som du vill ha år 2012?

Ett eget jobb och lite bättre framförhållning! En vältränad och stark kropp. Gärna visshet om var och hur vi vill bo i framtiden. Några småsaker bara...

Vilket datum från år 2011 kommer du alltid att minnas?

Förhoppningsvis ska jag komma ihåg 12.10, som är min systersons födelsedag.

Vad var din största framgång 2011?

Jag kom underfund med att jag är lärare. Tekniskt sett har jag varit lärare ett tag, men 2011 var året då jag faktiskt jobbade tillräckligt mycket och tillräckligt länge som lärare för att på riktigt börja känna mig som en. Tur att det visade sig att jag trivs i den rollen, för annars hade jag varit tvungen att se mig om efter ett nytt yrke...

Största misstaget?

Är det arrogant att inte komma på något? Eller nej. Det största misstaget var att ta på mig så mycket jobb i höstas att jag prioriterade bort t.ex. vänner, träning och att bygga pussel med mina barn.

Bästa köpet?

Det börjar kännas tjatigt att nämna den igen - men cykeln, helt klart!

Vad spenderade du mest pengar på?

Det dyraste enskilda köpet var (upprepar mig igen) cykeln. Men annars - mat, hyra, diverse räkningar. Vuxna tråkigheter.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Med risk för att låta smörig - min familj. Min egen lilla familj med de fantastiska sönerna, men också min stora gamla (ursäkta!) familj med syskon, nya babyn och allt. Ja, jag kan till och med räkna in vår numera ganska lata frass Tintin.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2011?

Agnes Obels hela album Philharmonics - musiken är vacker, men den smälter samtidigt in i bakgrunden tillräckligt bra för att kunna spela samtidigt som man jobbar. Därför blev det en del av det i höstas...

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Gladare skulle jag säga. Det var skönt att få jobba (hemifrån).

Vad önskar du att du gjort mer?

Sånt vi gjort på jullovet: spelat spel, ritat och byggt lego med barnen, gått länge i pyjamas på morgnarna. Varit mer social.

Vad önskar du att du gjort mindre?

Varit irriterad på man och barn när det är jag själv som ställt till det.

Blev du kär i år?

Fortsatte vara.

Favoritprogram på TV?

Gray's Anathomy, Amazing Race.

Bästa boken du läste i år?

The Help (Kathryn Stockett), En dag (David Nicholls), Hand me down world (Lloyd Jones - men det stör mig att jag inte förstår titeln. Någon som kan hjälpa mig?). I kategorin ungdomsböcker I den tysta minuten mellan (Viveca Sjögren) och Resan till River Sea (Eva Ibbottson).

Största musikaliska upptäckten?

Av någon anledning fascineras jag av John Lennon för tillfället.

Något du önskade dig och fick?

Ett jobb jag trivdes på (så länge det varade).

Något du önskade dig och inte fick?

Ett jobb jag trivs på utan slutdatum.

Vad gjorde du på din födelsedag 2011?

Vaknade till en massiv hotellfrukost i Seinäjoki. Tog en promenad och körde hem för att baka kladdkaka till familjen som kom på kalas.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

(Se förrförra frågan.)

Vad fick dig att må bra?

Tyst tid när jag hinner tänka en tanke till slut. Att se mina barn glada. Utomhusluft.

Vem saknade du?

Jag tror jag svarade precis samma sak ifjol (?): vänner som bor onödigt långt borta.

De bästa nya människorna du träffade?

En mängd elever och kolleger.

Mest stolt över?

Mina barn. Det kanske kan tyckas lite tidigt att säga, men det verkar bli folk av dem.

Inga kommentarer: