lördag 2 maj 2009

Första maj och andra maj

Vilken fantastisk helg det här är - den tar liksom aldrig slut! Två helger i ett. Dessutom känns det som att den började redan mitt i veckan eftersom Matias var förkyld och hemma strax före långhelgen... Och fortfarande har vi en lördag kväll och en söndag kvar!

Första maj firade vi, trots mer eller mindre förkylning jämnt fördelat på hela familjen, med picknick. God mat, goda vänner, strålande majväder och glittrande vatten på Brändö. Och en liten kille som hela tiden rymde... vilket han brukar göra. Men är man på ett relativt stort och relativt tomt grönområde känns det ändå ganska okej, då får han knata iväg en bit och så springer vi efter och håvar in honom. Lite värre var det på vappen när vi skulle se mösspåläggningen i Trefaldighetskyrkans park - han skulle gärna ha promenerat iväg i folkmassan om vi bara låtit honom vara ifred. Undrar bara när han skulle börja sakna sina föräldrar, kanske när han hunnit en kilometer eller två...

Och till sist dagens picknickrecept:

Man tager överbliven jultårtsdeg ur frysen.
Rör ihop creme fraiche, skinkstrimlor och persilja och peppra efter behag.
Fyll smördegen med röran.
Pensla med ägg.
Grädda.
Avnjut.

Så enkelt att inte ens jag tycker det känns jobbigt!

6 kommentarer:

Ika sa...

Jag hade ju egentligen tänkt gå på picknick jag också, men var så trött att jag fortfarande sov när jag fick meddelande om att det skulle picknickas om en halvtimme... så av mitt första maj-picknickande i år blev intet. Lite synd med tanke på vädret...

Jultårtsdeg är fantastisk att ha i frysen och göra snabba piroger av! Jag brukar fylla dem med röda linser, hackad tomat, lök och fetaost.

Mia sa...

Det låter som ett smarrigt pirogtips, måste testas. :)

Netta sa...

ett tips om man ska ha med en rymningsbenägen unge i en folkmassa är gå-sele. just såna som fanns "förr i tiden". alltså en sele med ett band i. då tappar man inte bort barnet. vi har ännu inte behövt använda en dylik åt zacke, annat än själva selen, för den är guld värd i butikskärran (enda sättet att kunna handla i sällskap med honom). däremot har zackes kusin använt den på resa. visst kan det kännas lite hundkoppel-aktigt, men åtminstone jag tycker att det är bättre än att barnet kommer bort.

här var vi på enkel majlindo utanför en lada i utkanten av en skogsplätt. trevligt!

Mia sa...

Det skulle kanske inte vara någon dum idé med en sele... Men har aldrig sett nån, undrar om de går att få tag på? Jag tror ju Arvid skulle få MER frihet med en sån, för annars måste han ju sitta i vagnen eller i famnen istället... (Men visst skulle jag fundera lite på vad folk tänker om mig som förälder som kopplar mitt barn... :) )

Netta sa...

den vi har är ju gammal, äkta 70-tal. men det ska nog finnas nya också. nån påstod att cm/prisma har, men i vasa gar ni ju babystyle (?), där borde ju finnas, eller kanske huuto?

Netta sa...

http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/170#vk_page_view/170?&p=1 den där eckert ser exakt ut som vår! men kan de faktiskt vara exakt samma modell som på 70-talet? måste fråga svärmor om sakem, kanske den är nyare och jag missuppfattat nåt.