fredag 7 mars 2008

Freedom

Who can speak the blessedness of that first day of freedom? Is not the sense of liberty a higher and a finer one than any of the five? To move, speak and breathe, --go out and come in unwatched, and free from danger! Who can speak the blessings of that rest which comes down on the free man's pillow, under laws which insure to him the rights that God has given to man?

(ur Uncle Tom's Cabin/Harriet Beecher Stowe)

Ja, det här är min first day of freedom! Idag lämnades gradun in till tryckeriet, och jag har lämnat tillbaka högvis med böcker till diverse bibliotek. Nu är det bara att sortera bort pappersdrivorna på skrivbordet och sen... småningom vänja mig vid friheten!

Jag har verkligen gillat min gradu. Ämnet valde jag mer eller mindre slumpmässigt, men det kunde inte ha passat mig bättre. Och fast det är rent pinsamt hur länge jag hållit på, och hur många pauser jag haft, så är jag nöjd och belåten med hur länge jag hållit på. Har lärt mig massor som jag skulle ha missat om jag hade varit effektiv och lämnat in för... några år sen. Och faktiskt var det först i förrgår kväll jag blev trött på Onkel Tom. Det hände helt plötsligt, nån gång i mitten av sista genomläsningen. Missförstå mig inte - tidvis har jag varit innerligt trött på hela graduprocessen, men otroligt nog har jag inte tröttnat på det jag skriver om.

Det här känns skönt.
*Belåten suck*

5 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS!!!! :) Va härligt!! :)

Anonym sa...

GRATTIS! Underbar känsla när man har lämnat in hela luntan, va? :) Nu ska du ta och unna dig nånting lyxigt och onödigt tycker jag!

Mamma Linda sa...

Grattis!!! :-D :-D :-D Jag håller helt med Katarina, nu är det dags att dra på stan, köpa nåt fint och onödigt, och kanske avsluta med en härligt komponerad glassportion? :-) Grattis-kram till dig från mig + co!

Anonym sa...

Grattis till den färdiga gradun! Måste medge att jag är lite avundsjuk. ;)

Mia sa...

Tack, tack, tack! Ja, kanske jag skulle hitta på nåt lyxigt... men just nu tycker jag det är lyxigt att ha tid att typ... städa upp på skrivbordet och leka med arvid. Mycket anspråkslöst. :)