måndag 5 oktober 2020

Höstlista

Även om det redan har gått ganska långt in på hösten tänkte jag nappa på en höstlista jag såg på Come fly with me - vet dock inte riktigt vems den är från början och har dessutom satt till nån fråga jag såg i en annan höstlista. Tycker inte den här dagen i sig erbjuder så mycket intressant att fundera på förutom pandemier och elände, så då kan det passa bra med en lista. 

Förkylningen kom tillbaka och blev värre för Arvid och Edvin, så de har varit hemma från skolan båda två, och eftersom Edvin fortfarande inte blivit för gammal för det så stannade jag hemma med dem. Kanske de skulle ha klarat sig, men det hade blivit en lång dag utan vuxen till hands och jag tyckte det behövdes lite markservice. Dessutom måste jag medge att det har varit skönt av helt egoistiska skäl också, för har själv känt mig ruggig och illamående till och från hela dagen, så har varit skönt att inte behöva vara på topp inför en klass hela dagen. Kanske barnens baciller som tar sig nya uttryck... Blä. Nu önskar jag lite mer roligheter resten av veckan, tack! 


Känner du dig klar med sommaren?

Nej. Eller, så här en bit in i oktober börjar jag ju vänja mig vid tanken, men den här gången hade jag gärna hållit kvar sommaren. Ledigheten, lugnet på coronafronten och friheten i att gå in och ut som man vill utan att tänka på ytterkläder och gummistövlar... allt det kunde gärna ha fått fortsätta lite till, inte minst för att vinterhalvåret ser så ovisst ut den här gången! Men samtidigt kändes det verkligen som ett långt, avslappnande och väldigt skönt sommarlov, så det är väl bara girigt att önska mer.

Hur såg din höst ut för ett år sedan?

För exakt ett år sedan var jag i Tammerfors på en jätterolig miniweekend tillsammans med mina systrar och min svägerska. I två dagar åt vi gott, pratade, skrattade och njöt av Tammerfors och livet i största allmänhet. Och shoppade på Stockmanns galna dagar, hehe... Det var en jätterolig helg, så där vinner 2019 definitivt över 2020! Ser fram emot den dag det är möjligt att göra något sådant igen, skulle när som helst vara redo att hoppa på tåget igen. För ett år sedan skulle det nog ha känts extremt overkligt att tänka att den miniresan är otänkbar nu... Annars jobbade jag på som vanligt, planerade inför Erasmusresan till Madeira och kämpade med min hopplösa tå som hade ett sår som aldrig läkte och i stort sett satte stopp för alla skogspromenader halva hösten. På tåfronten vinner 2020 i alla fall!


Hur såg din höst ut för fem år sedan?

För fem år sedan levde vi småbarnsliv! Josef hade precis fyllt ett och hade kommit igång på småbarnsavdelningen på dagis, där han trivdes och mådde bra. Själv var jag alldeles ny på jobbet, men visste redan att jag skulle komma att trivas. Arvid och Edvin var inte heller stora, utan gick på tvåan respektive sista året på dagis... våra vardagar är på många sätt enklare nu, men det var också fint. Det var också den hösten jag var på Göteborgs bokmässa för första gången, och då hade jag med mig Josef och Matias som sällskap i Göteborg. 

Vad var bäst och sämst med sommaren?

Sämst: Pandemi i världen.

Bäst: Inte pandemin, men den sköna, vilsamma sommartillvaro vi fick på grund av den. Mitt sommarlov kändes längre och ledigare än det gjort sedan jag var barn! Bäst var att påta i trädgården, simma i hav och sandtag, gå i skogen och då och då sticka iväg på en liten utflykt till Vasa - eller ännu närmare. 


Vad är bäst och sämst med hösten?

För att inte bli tjatig tänker jag bortse från allt det pandemispecifika med hösten 2020 och svara mer allmänt. Det sämsta är att allt blir så vått. Så mycket otrevligare att hänga utomhus när det ligger som en fuktig filt över hela världen. Men ändå tycker jag om den här årstiden - för det är omöjligt att låta bli att bli glad av den klara luften och de fantastiska färgerna. Dessutom: födelsedagar, höstlov, nystart i skolan... 

Vad för kultur har du tänkt konsumera i höst?

Jag hade tänkt gå på teater! Jag var senast på teater i januari, när vi fick gå på Spelman på taket med åttorna på jobbet och det är väl inte katastroflänge sedan, men suget efter teater (eller allra helst musikal) är stort. Jag hade tänkt mig The Sound of Music på Vaasan Kaupunginteatteri och Ayn på Wasa teater, men med tanke på det här kommer det nog inte att bli av, åtminstone inte innan man ser vartåt det barkar. Kanske till vintern? 

Men för tillfället är jag väl hänvisad till bibliotek, Spotify och Netflix, vilket inte bör förringas. Tipsa mig gärna, både om läsbart, hörbart och sevärt! Jag kan börja tipsandet direkt, lyssnar nämligen just nu på Liza Marklunds Pärlfarmen som ljudbok, uppläst av Lo Kauppi. Jag hade inte särskilt höga förväntningar, men är helt fast och kan varmt rekommendera!


Vad blir ditt mest använda plagg i höst?

Äh, jag vet inte. Svarta stretchjeans är en väldigt rimlig gissning om vi ska se på statistiken för alla mina outfits de senaste åren... 

Kommer du att boka en utlandsresa i höst?

Nej. Vad mer kan jag tillägga just nu? 

Vad är dina mål i höst och vad ser du fram emot?

Ja, vad ser jag fram emot? Mycket av det jag har sett fram emot i höst har redan skalats bort eller skjutits upp. Jag tänker mer att nu är vår uppgift att få vardagen att rulla så bra som möjligt på alla fronter; balansera mellan försiktighet och normalitet och helt enkelt se till att njuta så mycket som möjligt av livet under de omständigheter vi har. Det är så lätt att fastna i orosmolnen nu, men samtidigt känns det viktigare än någonsin att urskilja det som verkligen gör en glad. Min förhoppning inför hösten är att den galopperande smittökningen vi har här i regionen ska hejda sig och att vi ska få fortsätta med våra vardagar i skolan så länge som möjligt och så säkert som möjligt. Det, vackert väder, god hälsa och mycket höstlöv. Tack på förhand.

2 kommentarer:

Marias Memoarer sa...

Rolig lista, kanske jag också gör den, eller en modifierad version :) Har inte höga förhoppningar inför denna höst dock pga coronaläget i mina trakter just nu. Det lär bli mycket fantasiresande och kanske ett par vandringsleder, annars känns det som att man mest bör ligga lågt just nu vad gäller att röra sig i samhället.

Mia sa...

Så är det, det mesta får vara på paus för tillfället medan vi hoppas på lugnare tider här i regionen! Men fantasiresande och vandringsleder låter som utmärkta sätt att ändå lyckas njuta av livet mellan orosmolnen. :)