måndag 13 april 2020

Sista minuten-resa


Hehe, jag inser att rubriken kanske antyder att vi slagit till på en billig resa. Lite sol i vårvinter eller en härlig cityweekend kanske..? Vet inte ens om det finns billiga resor om man av någon orsak skulle vilja boka en i nuläget? I början av mars fanns det ju sjukt billiga erbjudanden, men nu gissar jag att det kanske snarare är tvärtom istället, att de få avgångar som finns är sjukt dyra. Ja, jag har ingen aning egentligen, så över till det jag egentligen menade med rubriken...

På sportlovet hälsade vi ju på kusinerna i Norrfjärden och nu är jag så hemskt glad för att vi gjorde det! För första gången någonsin är gränsen i Torneå/Haparanda faktiskt en gräns och inte bara en kul grej att påpeka för barnen när vi passerar. Som det ser ut nu är det ingen som vet när gränsen öppnar och vi kan träffas igen - i vår, i sommar eller någon gång i framtiden?  Så desto bättre känns det att vi faktiskt hann träffas den där sista veckan när allt kändes i stort sett normalt. Dessutom reste vi ju och umgicks intensivt med med svärfar Ingemar, som vi knappt borde träffa alls nu. Före sportlovet var nyheterna om coronaviruset lite oroväckande, men inte mer - och definitivt inget att oroa sig för i Österbotten eller i Norrbotten! När vi kom hem efter resan tog rapporteringen fart och vi började så småningom inse att det kanske var något som kunde beröra oss även här trots allt. 

Genast efter att vi hade kommit hem bloggade jag om början av resan här och här. Där och då tyckte jag det var skönt och avslappnande att låta systemkameran ligga orörd, men nu när jag lägger in bilderna på datorn får jag lust att sparka mig själv lite grann för att vi bara har mobilbilder nu... oh well. 


En obligatorisk programpunkt som särskilt Josef hade längtat efter ända sedan sportlovet 2019 var Leos Lekland i Luleå! Det protesterade ingen emot, så det blev en springig, hoppig måndag där. Ylva och kusinerna hade tagit ut en semesterdag för att kunna hänga med oss trots att de egentligen inte alls var lediga. Jag måste faktiskt erkänna att jag själv gillar Leos lekland - åtminstone en måndag förmiddag när ingen i trakten har sportlov! Vi var inte ensamma där, men det var inte många vi behövde samsas med direkt... Perfekt!


På förhand hade vi lämnat det öppet om vi skulle köra hem på tisdag eller onsdag, men rätt snart bestämde vi oss för att stanna den där extra dagen - tillvaron var helt enkelt för skön för att bryta upp från i förtid... Vi hade fantiserat om en dag i Kåbdalis, ett skidcentrum i Jokkmokk, på helt rimligt avstånd för en dagsutflykt. Men vi insåg rätt snabbt att alla var lite för trötta efter våra aktiva dagar dittills, så det får bli en plan för framtiden. Istället tänkte vi göra "ingenting". Lustigt nog hann vi med massor ändå - men i lugn och ro och utan stress. Ibland bara händer det - de där märkliga, overkliga dagarna när man "bara latar sig" och utan att märka det hinner med en massa roliga saker. Till exempel startade årets bokrea just den dagen, så Arvid och jag körde in till Piteå redan på morgonen för att hinna nappa på Akademibokhandelns morgonkampanj. Kul med vimlet och bokyran! Och så fyllde vi på både i vår egen bokhylla och i lådan med "bra att ha"-födelsedagspresenter. 


På eftermiddagen hade vi kommit överens om att vi skulle hämta kusinerna lite tidigare från förskolan, så Josef, Edvin och jag promenerade iväg. Det är ingen lång promenad, men det fanns många snöhögar som skulle bestigas längs med vägen! Och vi hade vintrigare, vackrare väder än vi haft en enda dag här i trakten den här vintern...


Kusinerna var supertaggade på att visa oss runt inne på förskolan, så vi fick en rundtur också! (Ja, det var en annan tid än en månad senare...) 


Ja, sen gick vi hem och den här vuxna personen hade tänkt ut ungefär hur länge allt skulle ta för att vi skulle hinna äta tidig kvällsmat och hinna iväg på vårt kvällsprogram... Då kalkylerade jag inte med fyra barn som behövde klättra i varje snöhög, balansera på varje snödriva och sätta sig och vila en stund när det började kännas långt hem... Haha! Men vi kom oss fram i alla fall och jag tror alla hade roligt trots att jag puffade på lite!


...vi skulle ju nämligen göra en sak till - vi ville hinna till Lindbäcksstadion en gång till och åka slalom! Den här gången fick Josef stanna hemma och leka med kusinerna, eftersom det var mest Arvid, Edvin och jag som var taggade för en kväll i backen (och Matias hängde med som sällskap). Eftersom det var en helt vanlig vardag hade de tyvärr inte öppet på dagen, men det var riktigt kul att kvällsåka en stund! Kändes också bra att Edvin fick åka lite till så han inte behövde avsluta säsongen med vurpan han hade gjort på söndagen... Vi gissade redan då att det inte skulle bli fler gånger den här vintern med tanke på hur dåligt med snö vi haft här i trakten, och så blev det också. Men två gånger är ändå helt godkänt!


Ja, sen avrundade vi och körde hem dagen efter. Vi pausade för lite köttbullar (och dans, tydligen) på Ikea och radade sedan in oss i bilen och körde den vanliga maratonsträckan hem. Är för övrigt ohemult nöjd med vad vi handlade på Ikea! Till exempel köpte vi en hörndel till bokhyllan så att vi äntligen kunde möblera som vi ville ha det i salongen, och så fick Arvid ett rejält skrivbord - länge efterlängtat och väldigt nödvändigt inför distansundervisningen som vi inte ens visste om då... Vi har faktiskt fortfarande en bokhylla till sovrummet som ligger kvar i sina platta kartonglådor, så den ser jag fram emot att skruva ihop nån gång när vi känner att vi har en stund över...


Inga kommentarer: