tisdag 7 april 2020

Bara drömma lite, del 1

I den här situationen förstår jag att det är privilegierat och lite bortskämt att drömma om resor som inte blir av. I jämförelse med vilka seriöst viktiga följder coronaviruset får är det småpotatis - jag håller 100 % med. Men likväl, den här gången tänker jag strunta i fåfängligheten i det hela och ändå skriva om en resa vi knappt hann börja planera innan världen drogs med i den här malströmmen. Jag hoppas vi kan plocka upp planerna där vi lämnade dem inför någon framtida sommar! När den där framtida sommaren låter vi stå osagt - just nu känns det overkligt avlägset. Den inställda Erasmusträffen i Polen som skulle ha varit i maj har fått preliminära nya datum i december och fast åtta månader i normala fall är väldigt långt fram så vågar jag inte ens räkna med att det kommer att vara möjligt... Jag vet faktiskt inte om jag är pessimist eller realist när jag tänker så, men jag hoppas förstås att framtiden ser ljusare ut än jag tror!

Det är nämligen så att vi hade hunnit börja smida planer för en eventuell Englandsresa i sommar. Vi var fortfarande i det där vaga skedet där vi varken hade bestämt datum eller exakt upplägg när det så småningom gick upp för oss att det inte kommer att ske det här året. Väldigt skönt i och för sig att vi inte hade hunnit längre - visserligen hade det knappast varit några problem att avboka i det här läget, men det är ju enklare att slippa! 

De brittiska öarna har ju väldigt många hörn att utforska - så mycket att välja på! Den här gången skulle det nog ändå ha landat på England, av en rad orsaker. En av dem är...

WARNER BROS STUDIO LONDON - THE MAKING OF HARRY POTTER

Arvid och Edvin har nördat in på Harry Potter sedan flera år tillbaka och vi har till och från drömt tillsammans om att resa till England och se studiomiljöerna med egna ögon. Nu har vi kommit så långt i serien att vi tyckte det började bli dags... Ja, Arvid har ju läst hela serien flera gånger om, men vår gemensamma högläsning är mitt uppe i Fenixorden nu, och filmerna har vi hållit hårt på att ska komma efter boken... (Nä, inte göra saker för enkla inte!) Nu blir det ju inte så, men jag tänker att de ändå är tillräckligt insnöade för att intresset inte ska försvinna även om vi väntar nåt år... eller några. 

I väntan på det kan jag och alla andra som vill resa lite hemifrån soffan bland annat gå på British Library's interaktiva utställning om Harry Potter (här!) eller botanisera på webbplatsen Wizarding world of Harry Potter (här!). Därifrån kan man också ta sig till Stephen Frys inläsning av Harry Potter and the Philosopher's Stone (här!), som finns öppen och gratis för alla nu, som en generös gest under coronakrisen. Jag har hört att det ska vara en fantastisk inläsning och kommer helt säkert att ge det en chans!


(Det blir fler inlägg om vad vi fantiserade om att se och uppleva i England... så småningom! Jag insåg i tid att ingen orkar läsa inlägg som är tre kilometer långa och hejdade mig.)

Inga kommentarer: