onsdag 1 januari 2020

Årslistan 2019

GOTT NYTT ÅR!

Så har nyårshelgen också gått. Är så enormt glad över att största delen av familjen har jullov ända till sjunde - vi skulle verkligen inte vara redo att dra igång igen imorgon. Arvid och Edvin har skoldag på fredag, men eftersom de fortsätter med en tredagarshelg direkt efter sin första skoldag känns det mest som ett snabbt avbrott i jullovet.

Nyårsaftonen firade vi med vänner i Esse - god mat, mycket prat, Family Trivial och lite lagom med fyrverkerier innan vi körde hem lagom till nedräkningen på tv. Ingen somnade i bilen - åtminstone inte så det varade - så vi satt alla fem under en filt och en spinnande katt och såg fyrverkerierna i Helsingfors och himlade med ögonen åt dj:n de hade anlitat när 2019 blev 2020. Bra start på det nya året, annat kan jag inte säga!

Idag kom Amanda och hennes Mathias på nyårskaffe, så det blev lite kalas. Tur det, för annars hade vi nog fått spunk! Ett par dagar efter julen var det underbart med vårt oplanerade jullov, men så småningom gick det underbara över i ett mindre underbart läge där alla är lite (eller mycket!) irriterade och syskonbråken blomstrar. Det hjälper ju inte att (den ljuvliga men kortlivade) snön försvann och vi fick is, regn och slask istället. Pruttväder som det är svårt att motivera barn att gå ut i! Men att spela en massa brädspel med moster A är en rätt bra motmedicin! Även om moster förskolelärare antagligen fick en del vibbar från jobbtillvaron när syskonbråken ändå blossade upp över spelbrädet... Sorry, Amanda!


Har blivit så lat med att ta och redigera "riktiga" foton.
Men bortse från bildkvaliteten och se på den formidabla nyårsamaryllisen!

Gjorde du något 2019 som du aldrig gjort förut? 
Körde motorbåt i vassen på Lake Tisza i Ungern och paddlade kanot bland kryssningsfartyg i Funchals hamn. Inte illa för en landkrabba ändå.
Genomdrev du någon stor förändring? 
Egentligen inte. Det låter tråkigt, men känns helt rätt. Vi har landat i vår tillvaro efter flytten och för tillfället trivs vi helt enkelt med den. 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Faktiskt inte, men nu ser jag fram emot att snart få bli moster igen!! (Tindrar med ögonen och klappar förtjust i händerna.)
Vilket datum från år 2019 kommer du alltid att minnas? 
I ärlighetens namn tror jag inte att jag kommer att minnas något särskilt datum, nej.
Dog någon som stod dig nära? 
Nej, vi skonades det här året också. Men kalla det 40-årskris eller vad du vill, men för varje år som går blir jag allt mer tacksam och tar allt mindre för givet för att det är så. 
Vilka länder besökte du? 
Sverige (Norrfjärden, Stockholm, Arjeplog+Norrfjärden och Stockholm igen), Ungern och Portugal.
Bästa köpet? 
En ny telefon. Materialist javisst, men det är kul att ha en telefon som tar användbara bilder. 
Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Att bo nära en massa fina skogsstigar. Tyvärr blev det en lång paus på grund av först monstertå och sedan monsterjobbmängd i höstas, men nu ska jag minsann ut igen. 
Saknade du något under år 2019 som du vill ha år 2020?  .
Tidiga kvällar och regelbunden träning.
Vad önskar du att du gjort mer?  
Gått på pilates även när jag inte tyckte jag hade tid. Vara okej med att prestera halvtaskigt och fuska mig igenom saker när kvällarna fylls upp. 
Vad önskar du att du gjort mindre? 
Oroat mig. Ätit choklad till vardags. 
Favoritserier från året som gått?  .
The Crown, Atypical
Bästa boken du läst i år?  
Se föregående lista, läsåret 2019!
Största musikaliska upptäckten? 
Det tragiska här är att varje gång jag försöker sätta på musik jag vill lyssna på så byter Josef till sina favoriter. Hans favoriter är inte mina favoriter, men jag står ut med dem eftersom han är min favorit. 
Vad var din största framgång på jobbet 2019?  
Erasmusprojektet har rullat på helt enligt plan och jag har lärt mig massor. Jag har också jobbat på att bli bättre på att differentiera och variera mina lektioner. (Har funkat bättre ibland, sämre ibland, men det är åtminstone på väg mot rätt håll.)
Största framgång på det privata planet?  
Inget som hänt på ett år eller två, men jämfört med tidigare är jag nog snällare och har mer tålamod nu. Eller så är det bara det att jag får sova mer än jag gjorde för några år sedan... Sömn är guld, det visste väl alla?
Största misstaget? 
Att köpa de ödesdigra skorna som gav mig skavsåret i augusti - skavsåret som infekterades, gjorde hela stortån till ett katastrofområde och fick mig att halta halva hösten. Den är nästan i skick nu. 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Det här är en svår fråga, men jag vill nästan säga varkendera. Det var ett år utan de mest dramatiska kurvorna. 
Något du önskade dig och fick? 

Ett skönt sommarlov med mycket tid hemma - första sommaren i nya huset!
Något du önskade dig och inte fick?

En kattunge. Eller ja, vi bestämde ju tillsammans att inte skaffa en katt till i somras, men... kanske 2020..?
Vad gjorde du på din födelsedag 2019?
Tyckte det var skönt att fortfarande fylla 30-nånting. (Nej, jag ser inte fram emot att passera 40. Men kanske jag hinner mogna till nästa år!) Det blev inte så mycket firande eftersom Matias hade föräldramöte på jobbet, men säkert gjorde vi något smått som jag glömt. 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 

Det vanliga - mer tid och mindre jobb. Jag gick faktiskt ner i arbetstid jämfört med förra läsåret, men i ärlighetens namn bara marginellt. Att gå ner ännu lite till skulle nog göra mig till en bättre mamma, lärare och människa, skulle jag tro. 
Vad fick dig att må bra?

Mina barn. 
Vem saknade du? 
Vänner som bor för långt borta. Brukar ibland också sakna min syster Amanda, vilket är lite knäppt eftersom de bara bor i Vasa och vi träffas regelbundet. Tror jag blev lite bortskämd under tiden för några år sen när hon nästan bodde hos oss. Försöker få dem att inse att de verkligen borde köpa grannhuset bakom skogen!
De bästa nya människorna du träffade? 
Alla de roliga, smarta och engagerade människor jag träffat via vårt Erasmusprojekt.
Högsta önskan just nu? 
Att få färdiga svar på livets stora frågor så jag inte behöver sätta så mycket energi på att klura ut dem själv. Den lilla småsaken räcker för mig, tack!
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 

Det låter så klyschigt att jag nästan lät bli att skriva det, men för det första: Komma igång med träning igen. Varken ambitiöst eller hårt, men tillräckligt för att känna mig stark och fungerande. För det andra: Styra upp min sockerkonsumtion som galopperat iväg riktigt nu under jullovet. 

Mest stolt över? 


Mina barn. 



2 kommentarer:

Marias Memoarer sa...

Roligt med såna där listor :) Jag får nästan ångest bara av tanken att paddla bland kryssningsfartyg, låter läskigt (jag snorklar hellre med valhajar) :D

Mia sa...

Ja, jag måste säga att jag kände mig lättad när vi kom i land igen! Och ganska stolt faktiskt. Det var nog tack vare min modigare kollega bak i båten som vi inte vände tidigare... :D Kryssningsfartygen stod nog stadigt förankrade, men det visste ju inte vi när de hade tänkt tuffa iväg igen!