söndag 19 januari 2020

Huvudstäder

Alla vet väl vad Mia gör när hon vill prokrastinera? Hugger på första bästa blogglista som kommer i hennes väg! Här har jag nu suttit i ett par timmar och förberett jobbveckan som är på kommande och hej hopp - just när inspirationen började tryta så hittade jag den perfekta pausunderhållningen på Marias memoarer. En lista om huvudstäder jag besökt - och inte besökt. Här kommer den!

Stockholm i mitt hjärta - den huvudstad där jag spenderat mest tid och den jag alltid vill återkomma till.

Huvudstäder jag har besökt

Helsingfors, Finland
Stockholm, Sverige
Oslo, Norge
Köpenhamn, Danmark
Tallinn, Estland
Budapest, Ungern
Prag, Tjeckien
Rom, Italien
Vatikanstaten, Vatikanstaten
Paris, Frankrike
Amsterdam, Nederländerna
London, Storbritannien
Dublin, Irland
Lissabon, Portugal

Rom, den eviga staden. Där har vi mycket osett!

Av de här var jag mest tveksam till att sätta upp Oslo på listan. Visserligen har jag varit där, men det var bara en dag eller två på genomresa på en körresa i tonåren. Jag minns att vi var till Vigelandsparken och såg statyer, men kan verkligen inte påstå att jag har något tydligt minne av staden. Jag skulle definitivt känna mig som en förstagångsbesökare om jag reste dit nu!

Lissabon fick visserligen en ytterst snabb visit på tre timmar, men det vägs upp av att det var så nyligen - för drygt två månader sedan - att det fortfarande är färskt i minnet.

Den huvudstad där jag känner mig mest hemma är Stockholm, givetvis. På andra plats kommer vår egen huvudstad, men sedan blir det lite knepigare. Tredjeplatsen får nog ändå gå till London, som jag har besökt flera gånger, men samtidigt är det en så massiv stad att det känns som om det skulle krävas minst lika många besök till innan jag kan börja känna mig hemma där. 

En huvudstad har jag faktiskt också i planerna för 2020, nämligen Polens huvudstad Warszawa! I maj är det dags för den avslutande träffen för vårt pågående Erasmusprojekt och det är vår vänskola i Ostrów Wielkopolski som står värd. Därför är det förstås den staden som är huvudmålet för resan, men planen är att börja med två dagar i Warszawa tillsammans med resten av Erasmusgänget. Warszawa är kanske inte en huvudstad jag själv skulle ha kommit på att resa till, men det är just det som är tjusningen med det här projektet - det leder en på oväntade upptäcktsfärder! Ska bli hemskt intressant att uppleva Polen tillsammans med våra polska vänner i några dagar. 

Älska eller hata London? Jag lutar mer mot älska, men det är ingen enkel stad att få grepp om.

Huvudstäder jag missat trots att jag besökt landet

Berlin, Tyskland
Madrid, Spanien
Wien, Österrike
Washington DC, USA
Canberra, Australien 

Jag rodnade nästan när jag insåg hur nära jag var att skriva upp Sydney på den första listan... jag VET ju, men ändå! 

Av de här är det Berlin som legat närmast till att få ett besök - nån rastlös vårvinter för många år sedan minns jag att jag hade fått för mig att det skulle vara lite härligt att bo i Berlin en månad eller så. Det blev aldrig av och nu har Berlin nästan fallit i glömska i min värld... men man vet aldrig, kanske vaknar drömmen igen en vacker dag! Matias var i alla fall dit med sin bror för ett par år sedan för att gå på U2-konsert, så då fick jag uppleva staden lite i andra hand. 

Till Madrid har jag aldrig varit, men till flera andra fina platser i Spanien. Här vid Castillo de Santa Bárbara i Alicante för tre år sedan!

Semihuvudstäder

Jag tolkar det här som huvudstäder för delstater eller mer eller mindre autonoma områden. Kände att jag inte har avgränsningen riktigt klar för mig själv ens, men... listan blev så här:

Mariehamn, Åland, Finland
Edinburgh, Skottland, Storbritannien
Funchal, Madeira, Portugal
Barcelona, Katalonien, Spanien
Atlanta, Georgia, USA
Darwin, Northern Territory, Australien,
Sydney, New South Wales, Australien
Brisbane, Queensland, Australien

Sydney Harbour, 2003. Those were the days!

Några huvudstäder jag vill besöka
Eller med andra ord - "drömma kostar ingenting"!

Ottawa, Kanada - Helt klart den huvudstad som dyker upp först i tankarna! Jag har ju lärt känna mina släktingar i Ottawa nu och vill verkligen hälsa på nån gång. Men först kanske barnen borde bli lite större så de får så mycket som möjligt ut av resan?

Belfast, Nordirland
och
Cardiff, Wales - anglofil som jag är vill jag naturligtvis se mer av de brittiska öarna!

Kiev, Ukraina - Ja, jag har fått för mig att Kiev skulle vara en väldigt fin stad att se. Vem vet, en vacker dag kanske?

Tokyo, Japan - Men ska jag vara riktigt ärlig är det kanske övriga Japan som verkar minst lika lockande som just huvudstaden.


Nu stör det mig mest av allt att inte få skriva upp New York nånstans. Tänk att det stora äpplet inte ens är delstatshuvudstad! Bara för det måste jag avsluta med en bild därifrån:

NYC - en av de största och mest storartade städer jag upplevt, men ingen huvudstad. Inte ens lite. 

2 kommentarer:

Amanda (Swedish Passport) sa...

Åh så kul att få läsa! Håller tummarna för att du kommer iväg till de huvudstäder (och andra resmål också såklart ;)) som du drömmer om! :)

Marias Memoarer sa...

Ja tack till Belfast och Tokyo :) Jag känner mig också hemma i Stockholm då jag varit så många gånger dit. Tror även jag snabbt skulle känna mig hemma igen i t.ex. Melbourne där jag bodde några månader. Alltså visst känns det taskigt att New York inte ens klarar av att vara huvudstad i delstaten med samma namn. Jag googlade nyss fram att Albany är New Yorks huvudstad?? :D