måndag 6 januari 2020

Vänja sig vid vardag


Det känns som att det här jullovet har varit en evighet långt och samtidigt alldeles för kort. Det känns å ena sidan riktigt roligt att börja planera lektioner och specialprogram för vårterminen, men å andra sidan får jag lite panik för att jag inte vet hur jag ska kunna vänja mig av vid att sova på morgnarna och vara ute i dagsljus. Att jag ska ställa väckarklockan på halv sju (!!!) imorgon för att sedan komma hem tidigast vid halv fem-tiden låter som science fiction. Vi får se, vi får se! Ikväll ska jag i alla fall försöka komma mig i säng duktigt. Avsluta det här inlägget, ta en dusch och lite nattmat på det bara så blir det nog bra det här. 


Vi har i alla fall avslutat med en riktigt skön trettondagshelg. Den blev visserligen ännu lugnare än vi tänkt eftersom vi hållit oss i karantän efter Josefs magsjuka på lördagsförmiddagen, men han har mått bra och än så länge verkar det lovande med oss andra också. Det värsta var ju nästan tajmingen... I säkert ett halvår har vi pratat om att kusinerna Joar och Leander ska komma hit och sova över och i fredags blev det äntligen dags. Det började på topp - vi gick på bio och var rörande eniga om att Frozen 2 var en prima film. (Strunta i kritikerna, gå och se den även utan minderåriga förkläden!) Sedan fortsatte vi med tortillas och en massa lek. Natten gick också finfint trots att det blåste så det bara dundrade om vårt plåttak. Men på morgonen var Josef blek och trött och... ja, det visade sig att det inte bara var trötthet efter den vilda kvällen före. Blev lite snopen avslutning på övernattningen med tidigare hämtning... och sen fick vi höra att Leander också blivit sjuk på kvällen. Typiskt, typiskt. Men förutom det var det en höjdare, så vi får försöka igen och hoppas på bättre tur med hälsan! 

Och jag kan inte påstå att söndag-måndag varit sämre för det! Vi struntade i att träffa folk och har istället varit ute i dagsljus, spelat brädspel och chillat. (Och avstyrt en massa konflikter mellan de två yngsta i familjen - precis som resten av jullovet... Oh well.) Dagens bästa var nog när Arvid föreslog att vi skulle gå på skogspromenad i förmiddags, samma runda som igår. Jag tindrade förstås med ögonen och drog fram ytterkläderna snabbt som blixten... Ska verkligen försöka prioritera skog nu fast vårterminen börjar - både på egen hand och med hela familjen!


Inga kommentarer: